Kun olin hankkimassa itselleni uutta retkeilyautoa, pidin tärkeänä seikkana ajoneuvovalmistajan myöntämää kahden vuoden takuuta. Käytännön kokemukseni onkin osoittanut minulle, kuinka näppärästi uuden auton takuu toimii niin Suomessa, kuin ulkomailla. Toimiva takuujärjestelmä on tehnyt matkanteosta huolettomampaa ja varmistanut että pääsen nopeasti takaisin tien päälle, jos kohtaan teknisiä haasteita. Jaan tässä blogissa kokemuksiani ongelmatilanteista ja niiden sujuvasta korjaamisesta – kiitos matkailuauton takuun.
Käytettyä autoa ostaessa autoliikkeen takuu kestää keskimäärin 6 kuukautta auton luovutushetkestä ja koskee mahdollisia piileviä vikoja, joita autoliikkeen tarkastuksessa ei ole ollut mahdollista havaita. BestCaravanilta käytettyä matkailuajoneuvoa ostaessa on mahdollista hankkia myös lisäturva, jonka ansiosta käytettynä ostetun matkailuauton takuuasioista tulee selkeitä ja vaivattomia hoitaa. Heidän kauttaan ostetuille uusille matkailuautoille tyypillisen kahden vuoden valmistajan takuun lisäksi tarjolla on myös kolmen vuoden pidennetty takuu, jolloin valmistajan takuuehtojen mukainen takuuaika voidaan pidentää peräti 5 vuoteen.
Olen omistanut tähän mennessä kaksi uutena ostettua retkeilyautoa ja kokenut käytännössä sen, miten hyvin takuuasiat ovat sujuneet, kun tilanne niin vaatii. Käytäntö on loppujen lopuksi simppeli, kun ensin oivaltaa, että matkailuautoa ostaessa takuukorjaukset jaetaan kahden eri toimijan hoidettavaksi.
Jos ongelma koskee asuinosaa tai sen tekniikkaa, tulee olla yhteydessä korjaamoihin, jotka ottavat vastaan minun tapauksessani Sunlightin matkailuajoneuvoja, kuten esimerkiksi kotimaassa BestCaravanin huoltoon. Ulkomailla matkustaessa olen etsinyt lähimmän Sunlight -valtuutetun korjaamon valmistajan nettisivujen kautta.
Mikäli ongelma koskee auton runkoa tai ajotekniikkaa, olen yhteydessä ajoneuvovalmistajan hyväksymään merkkiliikkeeseen, eli minun retkeilyautoni kohdalla valtuutettuun Fiat-korjaamoon, joita löytää erittäin kattavasti myös ympäri Eurooppaa.
Huom! Pidä mukana ajoneuvon rekisteröintitodistus, huoltokirja sekä kauppakirja/kuitti, josta ajoneuvon hankinta-ajankohta selviää. Myös tositteet aikaisemmista takuukorjauksista sekä liitteet mahdollisia tiiveystarkastuksia ja kaasulaitteiden koeponnistuksia koskien on hyvä ottaa mukaan, kun asioit valtuutettujen korjaamojen kanssa.
On kuitenkin syytä muistaa, että huolimattomuudella voi saada nopeastikin aikaan sellaista kulumaa tai vauriota, joka katsotaan kuljettajan vastuuksi, eikä takuukorjausten piikkiin.
Esimerkkitilanteita, joissa takuu on toiminut moitteettomasti oman retkeilyautoni kohdalla:
Nyrkkisääntönä todettakoon, että sellaiset virheet ja vahingot, jotka johtuvat ajoneuvon tekniikan ikään ja käyttöasteeseen liittymättömistä syistä, katsotaan takuunalaisiksi. On kuitenkin syytä muistaa, että huolimattomuudella voi saada nopeastikin aikaan sellaista kulumaa tai vauriota, joka katsotaan kuljettajan vastuuksi, eikä takuukorjausten piikkiin. Tästä syystä takuun toteutuminen tarkistetaan tapauskohtaisen tilannearvion mukaan.
Jokaisella automallilla on auton osakohtainen keskimääräinen käyttöikätaulukko, jossa määritellään, kuinka pitkään osan tai tekniikan tulee voida olettaa kestävän normaalia käyttöä. Tiettyjen kilometri- tai vuosilukemien jälkeen takuu raukeaa ja uudet ilmenevät viat katsotaan normaaliksi kulumiseksi.
Jotta takuuaika pysyy voimassa, on matkailuautoa huollatettava valmistajan ilmoittaman huolto-ohjelman mukaisesti! Omassa retkeilyautossani tuli keväällä täyteen ensimmäinen vuosi ajossa, joten vein sen ensin asuinosan takuutarkastukseen Sunlight -liikkeeseen Portugalissa. Tekniikka ja tiiveys tarkastettiin ja sain todistukseksi leimatun liitteen. Ensimmäinen vuosihuolto taas tuli hoidettua Barcelonassa Fiatin korjaamolla, jälleen valmistajan hyväksymän leiman kera.
Oli ongelma sitten asuinosassa tai auton tekniikassa, niin yhteys kannattaa ottaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa korjaamoon, jotta tilanne saadaan tarkastettua viipymättä. Olen hyötynyt takuusta kummassakin tapauksessa, esimerkiksi silloin, kun vesihanan liitäntä oli liian löysällä ja aiheutti lievän vuodon tai silloin, kun tuulilasissa oli valuvirhe ja se piti vaihtaa.
Kuten kaikissa ajoneuvoissa, osat ja tekniikka kuluvat ajan ja käytön myötä, joten korjauskustannuksiin on hyvä varautua etukäteen. Uuden auton kohdalla olen kuitenkin kokenut, että saan ajaa huolettomampia kilometrejä ensimmäisten vuosien ajan, sillä ajoneuvot on suunniteltu kestämään nykyaikaisia käyttövaatimuksia.
Takuukorjaukset pyritään yleensä hoitamaan viipymättä, mutta kiireettömissä tapauksissa kannattaa varautua odottamaan, etenkin kiireisimmän kesäsesongin aikana. Itse ei missään nimessä pidä yrittää korjata takuunalaista ongelmaa, koska silloin takuu ja valmistajan vastuu raukeaa. Onneksi uusissa retkeilyautoissani ei ole ollut suurempia ongelmia, joten asiat ovat korjaantuneet nopeasti ja saman päivän aikana.
Arvostan valmistajan takuun tuomaa turvallisuuden tunnetta ja ongelmien nopeaa ratkeamista sen verran paljon, että uskon jatkossakin hankkivani matkailuajoneuvoni uutena. Samalla pääsen myös nauttimaan tuoreimmista tekniikoista ja suunnittelun kehityksestä, jolla matkailuajoneuvot jalostuvat aina vain kodikkaammiksi ja älykkäiksi kulkupeleiksi kaikenlaisiin seikkailuihin.
___________
Voit seurata Jennin karavaaniseikkailuita ja kerätä vinkkejä unohtumattomista kohteista Jennin Instagramin puolella @jenniontheroad!
Onko sinun tilanteessasi parempi ostaa uusi vai käytetty matkailuauto? Kannattaa myös lukea vinkit ensimmäisen retkeilyauton ostamiseen. Lue kokemuksia tien päältä ja hanki sinulle sopivin matkakoti!