Hyppää sisältöön

Saariston rengastie retkeilyautolla ja ihana Iniö

Turun saaristossa huippuunsa kehitetty rengastie palvelee reissaajia, oli alla sitten retkeilyauto tai vaikkapa polkupyörä. Retkeilyautossa vakituisesti asuva media-alan yrittäjä Jenni Kaskimeri nappasi ystävän ja koiran kyytiinsä, ja suuntasi porukalla tutkimaan Turun saariston rengastien varrelta löytyviä nähtävyyksiä.
Kuvat: Jenni Kaskimeri

Viimekesäinen saarihyppely Ahvenanmaalla jätti jälkeensä saaristokärpäsen pureman. Matkan taittaminen retkeilyautolla yhteysaluksin ja merellisissä maisemissa oli jäänyt kaihoisasti mieleen, joten halusin tutkia lisää saariston helmiä: vuorossa oli Saariston rengastie retkeilyautolla!

Kotikaupunkini Turun kaupunkikuvaa ovat aina värittäneet rengasreitin opasteet ja kyltit, mutta tähän asti en ollut lähtenyt tarkastelemaan reittiä lähemmin. Saariston rengasreitin kiertäminen oli ystäväni kanssa jaettu unelma, joka päätettiin toteuttaa, kun yhteinen lovi kalenterista löytyi ja sääennustekin lupaili lämpöisiä viikonlopun päiviä. Pakattiin siis varusteet rakkaaseen retkeilyautoon ja lähdettiin tien päälle seikkailemaan.

Reittimme kulki vastapäivään, lähtien Turusta ja yön vietimme Houskarissa.

Retkeilyautolla huoletonta reissailua saaristomaisemissa

Saariston rengastie on sopii erinomaisesti aloitteleville karanaareille. Reissua ei etukäteen tarvitse liiaksi jännittää tai suunnitella, sillä Turun ja Ahvenanmaan saaristojen läpi kulkeva, klassikoksi muodostunut reitti on hyvin brändätty ja selkeästi opastettu. Kaipasimme ystäväni kanssa rentoa viikonloppuohjelmaa, ja käytössämme oli reipas vuorokausi rengastien kiertämiseen. Kokemuksemme perusteella vuorokausi onkin minimiaika tälle reitille, jotta kokemuksesta saa irti oleellisimmat nähtävyydet sekä yhden yön yöpymisen saaristomaisemissa.

Lähdin matkaan Turusta ensin Bodi-koirani kanssa, ja ystäväni hyppäsi kyytiimme Paraisilta. Aloitimme matkan teon perjantaina iltapäivällä ja tarkoituksena oli palata Turkuun lauantai-iltaan mennessä. Tuulinen, mutta aurinkoinen ilma sekä ensimmäinen lyhyt lauttamatka saattelivat meidät Nauvoon ja vierasvenesataman ravintoloiden ääreen myöhäiselle lounaalle. Kauniissa satamassa oli kuitenkin vilinää, sillä purjehduskisoja valmisteltiin ja muutkin matkaajat tuntuivat ottavan ilon irti kesäisestä viikonlopusta.

Mossalan laiturin päässä odotti Antonia-niminen alus kuljettamaan meitä Iniön saareen.

Lounaan jälkeen matkamme suuntasi toisen pienen lauttamatkan myötä kohti Korppoota, jossa mielenkiintoisimpia nähtävyyksiä olivat paljasjalkapolku sekä Saaristokeskus. Näihin olisi voinut käyttää aikaa kauemminkin, mutta tiiviin aikataulumme vuoksi tyydyimme tehokkaaseen silmäilyyn ja taukokahvitteluun. Tavoitteenamme oli ehtiä yöksi Iniön saarelle, mutta myöhemmin luovuimme kuitenkin suunnitelmasta lautta-aikataulujen mentyä ajatuksemme kanssa ristiin.

Saariston tunnelma rentoutti ja ilahdutti myös karvaista matkakumppania. Saaristossa on kuitenkin syytä muistaa punkkitarkastus kaikkien matkalaisten osalta!

Saariston lomakeskus Mossalassa ja matkan kaunein lauttamatka

Korppoon saaresta kuljetaan jälleen lautalla Houtskariin, missä oli matkamme viehättävin luonto ja paljon elämää teiden varsilla. Keskellä kirkasta päivää saattoi nähdä kymmeniä peuroja, kauriita ja kuin viimeistä päivää juoksevia rusakoita. Saaristolaismuseo oli harmillisesti kiinni, mutta lepuutimme silmiämme kauniissa maisemissa hiljaa körötellen.

Illalla saavuimme Mossalaan, jossa ihastelimme Saariston lomakeskuksen kattavia palveluja ja viihtyisää leirintäaluetta. Pikkuinen satama upeassa kesäisessä auringonlaskussa oli kuin tilattu huipennus päivällemme. Koska lauttoja ei kulkenut enää näin myöhään illasta, jäi ainoaksi vaihtoehdoksemme odottaa lauantaiaamun ensimmäistä, klo 8:00 lähtevää yhteysalusta päästäksemme Iniöön.

Hyvin nukutun yön jälkeen siirryimme oitis sataman jonoon, mutta suotta pidimme kiirettä, sillä aamun ensimmäiselle lautalle ei ollut lainkaan tungosta. Tämä lautta olikin aikaisempia suurempi, Antonia-niminen alus, jonka kyydissä saimme ihastella koko matkan kauneimpia saaristomaisemia. Melkein tunnin kestävä matka taittui mukavasti kahvia autossa keitellen ja vieraillen pikkuruisessa kioskissa, jossa käsin kirjoitettu “itsepalvelu”-kyltti herätti ihastusta ja hämmennystä.

Iniössä olisi riittänyt nähtävää pidemmäksi aikaa. Juuri parahiksi pystytetty saaristolaistori kruunasi matkamme!

Tunnelmallinen ja ihastuttava Iniön saari

Koko matkamme ennakkosuosikki sekä ylivoimaisesti hienoin kokemus oli kuin olikin Iniön saari. Varhain lauantaiaamupäivällä saavuimme sattumalta keskelle saaristolaistorin pystytystä ja saimme seurailla vierestä pienen markkinapaikan kuhinaa kyläläisten kesken. Näky oli kertakaikkisen ihastuttava ja tunnelma lämminhenkinen, kun pelimannit virittelivät soittimiaan ja torikauppiaat nostelivat käytettyä tavaraa ja nostalgisia aarteita nurmikentälle levitetyille vilteilleen. Pienestä kyläpuodista kuului iloista kuulumisten vaihtoa, venelaiturilla aherrettiin pursien kanssa ja kahvin tuoksu leijui kutsuvana neniimme.

Iloksemme huomasimme, että kioskissa myytiin paikallista jäätelöä ja vieläpä koirillekin omaansa! Niinpä Bodiakin hemmoteltiin koirien omalla jäätelöannoksella, joka hävisi kiposta ennen kuin ehdimme kissaa sanoa. Iloisen musisoinnin ja herkuttelun jälkeen jätimme markkinatunnelman taaksemme ja suuntasimme tutkimaan alueen muita nähtävyyksiä. Kirpputoreja oli pystytetty milloin mihinkin: yksi oli tehty pienen huussin rakenteisiin, toinen vanhaan aittaan. Oli hauska huomata ajan lähes pysähtyneen, sillä esillä oli tavaraa pääosin viime vuosisadan tai ainakin usean vuosikymmenen takaa.

Paikalliset herkut tekivät kauppansa, ja myös koirille oli tarjolla omia jäätelöannoksia.

Kanviikista Kustaviin – kiireetöntä kahvittelua ja virkistävä pulahdus

Saimme kulkea melkein yksin kapeita teitä pitkin ja suunnata kohti Kanviikkia ilman perään kertyvää saattuetta – mikä saattoi tosin johtua siitä, että perille päästyämme huomasimme lautan lähtevän vasta muutaman tunnin kuluttua. Jonoa oli kuitenkin jo ehtinyt kertyä laiturille muutaman kymmenen auton verran, joten moni muukin oli tullut paikalle ajoissa.

Vaikka emme tehneet kovin raskaita askareita matkamme aikana, olimme ystäväni kanssa molemmat väsyneitä kuluneen viikon työtahdista ja nyt saaristossa rentouduttuamme nautimme siestaa päiväunien ja herkuttelun merkeissä. Jätimme retkeilyauton pitämään paikkaamme laiturin jonossa ja kävelimme kahville läheiseen Cafe Alppilaan. Kahvittelun jälkeen päätimme virkistäytyä pulahtamalla mereen laiturin vieressä olevalta pieneltä uimarannalta.

Kustaviin lähtevän lautan lastaaminen alkoi lopulta, ja huristelimme kyytiin seesteisissä tunnelmissa. Entuudestaan tuttu Kustavi jäi tällä erää vaille tarkempaa tutkiskelua, sillä Taivassalossa mummin pihasauna odotti jo löylynheittäjiä. Kustavista on pakko mainita kuitenkin vierailemisen arvoinen Käsityökylä sekä ihana Savipaja, joissa kummassakin käymme ihastelemassa kädentaitajien taidetta aina kesäisin. Myös Lootholma ihastuttaa palveluillaan ja on mitä mainioin paikka irtiotolle arjesta.

Saariston rengastie retkeilyautolla on mainio kesäloman viettotapa

Saariston rengastie on yksi ehdottomia kotimaan kesäkohteita karavaanarille. Saariston pienissä kylissä, upeita maisemia ihastellessa tuntuu, kuin olisi matkustanut eri todellisuuteen. Mieli siis takuulla lepää ja aivot palautuvat! Oli sinulla aikaa sitten muutama päivä tai vaikka viikko, on saariston rengastie retkeilyautolla sopiva matalan kynnyksen kesälomareitti kaikille.

___________

Voit seurata Jennin karavaaniseikkailuita ja kerätä vinkkejä unohtumattomista kohteista Jennin Instagramin puolella @jenniontheroad!

Pääsikö saaristokärpänen puraisemaan? Myös Hanko on kesällä karavaanarin unelma ja tarjoilee ihanaa ja rentoa saaristotunnelmaa. Tietenkään unohtamatta vinkiämme lähteä matkailuautolla lomalle Ahvenanmaalle jossa kesäidylliä takuulla riittää!