Jos koskaan olet etsinyt retkeilyautoa extratilavalla takatallilla ja erityisen leveällä vuoteella, niin tilaihme Challenger V210 Road Edition Premium on etsimäsi! Oli kyseessä sitten pari kappaletta polkypyöriä, sähköpotkulautoja tai vaikka suppilautoja, V210:n takatalli vetää ne kyllä. Parhaimmillaan takatallilla on korkeutta lähes tulkoon saman verran kuin asuinosalla ja leveyttä ajoneuvon verran. Takatallin pohja on lisäksi päällystetty kestävällä alumiinilla ja siellä on useita kiinnistyskoukkuja tavaroiden sitomista varten.
Huipputilavan takatallin salaisuus on nostettava vuode. Tavallinen ratkaisu retkeilyautoissa on, että takatallin päällä olevan vuoteen saattaa saada nostettua seinää vasten, mutta Challenger V210 Road Edition Premium vie takatallin laajentamisen aivan uudelle tasolle. Sähköisesti nostettavaa vuodetta ei tarvitse purkaa ennen takatallin laajentamista, vaan sen voi nopeasti nostaa haluttuun korkeuteen vain napin painalluksella. Noston jälkeen käytössä on suunnilleen koko vuoteen levyinen ja pituinen säilytystila.
Itse parivuode on myöskin retkeilyauton vuoteeksi erittäin tilava: kokoa vuoteella on 190×190! Usein retkeilyautoa hankkiva saattaa joutua tekemään kompromissin ja valitsemaan joko tilavan säilytystilan tai tilavan vuoteen. Challenger V210 Road Edition Premiumissa ei tarvitse valita, sillä saat molemmat.
Challenger V210 Road Edition Premium on rakennettu Fiatin uuteen, vuoden 2022 Ducaton pohjaan. Uudistuneesta Ducatosta löytyy selkeää kehitystä, joka ei niinkään näy kulkineen ulkokuoressa, vaan ominaisuuksissa. Fiat on muun muassa luopunut 2,3 litraisista moottoreistaan ja korvannut ne 2,2 litraisilla. Uusi Powertrain Multijet 3 moottori kuluttaa ja aiheuttaa päästöjä jopa 7 % vähemmän kuin vanha. Vaikutusta hevosvoimiin muutoksella ei ole ja koeajoautosta voimaa löytyy 140Hv. Moottori aiheuttaa myös vähemmän ajonaikaista melua parempien eristysten ansiosta..
Vuoden 2022 uusittu Ducato näkyy hyvin moottorin lisäksi Challenger V210 Road Edition Premiumin ohjaamossa. Puolidigitaalinen, tai lisävarusteena saatava täysin digitaalinen, mittaristo on täysin tätä päivää. Mittariston lisäksi ratti on uusittu ja erityisesti sen monitoimitoimintoja on päivitetty käyttäjäystävällisemmiksi. Yksi Ducaton paljonkin puhutuista miinuspuolista kuitenkin säilyy: ratin korkeussäätö puuttuu yhä.
Muita muutoksia ohjaamossa ovat mm. tuulettimien uusi ulkonäkö ja säätö. Koeajetussa Challenger V210:ssa on manuaalinen ilmastoinnin säätö ilman digitaalista näyttöä, mutta osassa uusista Ducatoista ilmastoinnin näyttö on digitaalinen.
Challenger V210 Road Edition Premiumissa on viiden tähden varustelut. Edullisempaan Road Edition VIP versioon verrattuna Premiumin mukana reissukotiin tulee lisää tietynlaista hienostuneisuutta, jota luovat mm. sisätilan materiaalit, nahkapäällysteinen ratti, lisäled-valot ja suihkun puinen lattiakansi.
Challenger V210 Road Edition Premiumin vakiovarustelista on pitkä ja siihen kuuluu mm. peruutuskamera, sumuvalot, litteän malliset ikkunat, markiisi, 120W aurinkopaneeli, sähköinen sisäänkäynnin rappunen ja sisäänkäynnin edustan valaiseva led-valo.
Asuintilan sisustus koeajetussa V210 Road Edition Premiumissa on raikas ja tyylikkään vaalea ja kalusteet ovat laadukasta materiaalia. Heti ohjaamon takana sijaitsevassa oleskelutilassa on laajennettava ruokapöytä. Ruokapöydän saa myös irrotettua ja laitettua ulkopöydäksi. Keittiössä on kahden polttimon kaasuliesi ja 80 litrainen jääkaappi pakastelokerolla.
Kylpyhuone-wc on kompakti, mutta siellä on kaikki tarpeellinen. Suihkutilan saa näppärästi erotettua omakseen vetämällä suihkuseinän vessanpöntön ja suihkutilan välille.
Challenger V210 Road Edition Premium on muiden Challenger-retkeilyautojen tapaan erittäin hyvin pohjoismaisiin olosuhteisiin sopiva. Erityisesti vuodenympäri matkaileville Challenger on oivallinen vaihtoehto, sillä retkeilyautoissa on koko ajoneuvon kattava VPS-eristys. V210 Road Edition Premium onkin täysin talvenkestävä malli.
Lämmitysjärjestelmänä V210 Road Edition Premiumissa on Truman dieselkäyttöinen ilmakiertoinen lämmitysjärjestelmä. Dieselkäyttöinen järjestelmä on siitä näppärä, että se käyttää ajoneuvon omaa polttoainetta energian lähteenä, jolloin kaasua tarvitsee pitkälti vain jääkaapin toimintaan ja ruoanlaittoon. Tästä matkakodista löytyy ilmakiertoisen lämmitysjärjestelmän lisäksi erikoisherkkuna myös sähköinen lattialämmitys!
Challenger V210 Road Edition Premiumissa on lämmitetty harmaavesisäiliö ja poistoputki. Raikasvesisäiliö sijaitsee lämpimässä tilassa.
Myös kesäkautta ajatellen varusteluja löytyy. Kaikissa avattavissa ikkunoissa ja ulko-ovessa on eteen vedettävät hyttysverhot. Ohjaamon tuulilasin saa pimennettyä alhaalta vedettävällä pimennysverholla. Pimennysverhoja on myös muissa matkakodin ikkunoissa. Vakiovarusteisiin kuuluva markiisi tuo kesämatkailuun mukavan lisän ja aurinkopaneeli puolestaan toivottua omavaraisuutta.
Challengerin matkailu- ja retkeilyautot palasivat tauon jälkeen Suomen markkinoille vuoden 2021 alussa, kun ensimmäiset mallit saapuivat meille Best-Caravanille. Challengerin retkeilyautoihin voit tutustua verkkosivujemme ajoneuvohaussa tai paikanpäällä toimipisteillä. Jos sinulla herää kysymyksiä, ole rohkeasti yhteydessä asiantunteviin ajoneuvomyyjiimme. Autamme mielellämme löytämään juuri sopivat vaihtoehdot tarpeisiisi.
Lisätietoa matkailuajoneuvon hankinnasta saat kattavasta Ostajan oppaastamme: