Hyppää sisältöön

Koeajossa tilaihme Challenger V210 Road Edition Premium

Challenger V210 Road Edition Premium on runsaasta varustelusta pitävän ja paljon säilytystilaa tarvitsevan retkeilyauto. Todella tilava takatalli on V210:n erityisominaisuus, joka tekee ajoneuvosta todellisen välineurheilijan unelman. Pohjana tällä retkikodilla on uusi, vuoden 2022 Fiat Ducato. Tutustu ajoneuvoon lukemalla esittely ja hyppää V210:n kyytiin koeajovideon kautta!
Teksti: Meri Hänninen
|
Kuvat: Raul Fall

Unohda kompromissit vuoteen ja säilytystilan välillä

Jos koskaan olet etsinyt retkeilyautoa extratilavalla takatallilla ja erityisen leveällä vuoteella, niin tilaihme Challenger V210 Road Edition Premium on etsimäsi! Oli kyseessä sitten pari kappaletta polkypyöriä, sähköpotkulautoja tai vaikka suppilautoja, V210:n takatalli vetää ne kyllä. Parhaimmillaan takatallilla on korkeutta lähes tulkoon saman verran kuin asuinosalla ja leveyttä ajoneuvon verran. Takatallin pohja on lisäksi päällystetty kestävällä alumiinilla ja siellä on useita kiinnistyskoukkuja tavaroiden sitomista varten.

Challenger V210 Takatalli on normaalin kokoinen, kun vuode on alhaalla.

Challenger V210 takatalli täydessä käytössä.

Takatalli ennen ja jälkeen vuoteen noston. Tilaa on joka suuntaan runsaasti.

Huipputilavan takatallin salaisuus on nostettava vuode. Tavallinen ratkaisu retkeilyautoissa on, että takatallin päällä olevan vuoteen saattaa saada nostettua seinää vasten, mutta Challenger V210 Road Edition Premium vie takatallin laajentamisen aivan uudelle tasolle. Sähköisesti nostettavaa vuodetta ei tarvitse purkaa ennen takatallin laajentamista, vaan sen voi nopeasti nostaa haluttuun korkeuteen vain napin painalluksella. Noston jälkeen käytössä on suunnilleen koko vuoteen levyinen ja pituinen säilytystila.

Vuode on leveä retkeilyauton vuoteeksi, jopa 190x190

Tässä vuoteessa on reilusti tilaa kahdelle hengelle.

Itse parivuode on myöskin retkeilyauton vuoteeksi erittäin tilava: kokoa vuoteella on 190×190! Usein retkeilyautoa hankkiva saattaa joutua tekemään kompromissin ja valitsemaan joko tilavan säilytystilan tai tilavan vuoteen. Challenger V210 Road Edition Premiumissa ei tarvitse valita, sillä saat molemmat.

Challenger V210 takatallissa on paikka ulkosuihkulle.

Takatallista löytyy myös paikka ulkosuihkulle.

Challenger V210 Road Edition Premium uudistuneella Fiat Ducatolla

Challenger V210 Road Edition Premium on rakennettu Fiatin uuteen, vuoden 2022 Ducaton pohjaan. Uudistuneesta Ducatosta löytyy selkeää kehitystä, joka ei niinkään näy kulkineen ulkokuoressa, vaan ominaisuuksissa. Fiat on muun muassa luopunut 2,3 litraisista moottoreistaan ja korvannut ne 2,2 litraisilla. Uusi Powertrain Multijet 3 moottori kuluttaa ja aiheuttaa päästöjä jopa 7 % vähemmän kuin vanha. Vaikutusta hevosvoimiin muutoksella ei ole ja koeajoautosta voimaa löytyy 140Hv. Moottori aiheuttaa myös vähemmän ajonaikaista melua parempien eristysten ansiosta..

Ducato konepellin sisus

Vilkaisu konepellin alle, jossa Ducaton uudistus näkyy.

Vuoden 2022 uusittu Ducato näkyy hyvin moottorin lisäksi Challenger V210 Road Edition Premiumin ohjaamossa. Puolidigitaalinen, tai lisävarusteena saatava täysin digitaalinen, mittaristo on täysin tätä päivää. Mittariston lisäksi ratti on uusittu ja erityisesti sen monitoimitoimintoja on päivitetty käyttäjäystävällisemmiksi. Yksi Ducaton paljonkin puhutuista miinuspuolista kuitenkin säilyy: ratin korkeussäätö puuttuu yhä.

Fiat Ducato uusi mittaristo.

Mittariston uusi ilme on tyylikkään nykyaikainen.

Muita muutoksia ohjaamossa ovat mm. tuulettimien uusi ulkonäkö ja säätö. Koeajetussa Challenger V210:ssa on manuaalinen ilmastoinnin säätö ilman digitaalista näyttöä, mutta osassa uusista Ducatoista ilmastoinnin näyttö on digitaalinen.

Fiat Ducaton uudistettu ratti.

Ratti on nyt nykyaikaisempi ja muistuttaa paljolti henkilöauton rattia. Mm. vakionopeuden säädin löytyy nyt ratista painikkeena.

Runsaasti herkkuja vakiovarusteena

Challenger V210 Road Edition Premiumissa on viiden tähden varustelut. Edullisempaan Road Edition VIP versioon verrattuna Premiumin mukana reissukotiin tulee lisää tietynlaista hienostuneisuutta, jota luovat mm. sisätilan materiaalit, nahkapäällysteinen ratti, lisäled-valot ja suihkun puinen lattiakansi.

Challenger V210 oleskelutila ja keittiö ovat tyylikkään vaaleita.

Challenger V210 Road Edition Premiumin vakiovarustelista on pitkä ja siihen kuuluu mm. peruutuskamera, sumuvalot, litteän malliset ikkunat, markiisi, 120W aurinkopaneeli, sähköinen sisäänkäynnin rappunen ja sisäänkäynnin edustan valaiseva led-valo.

Challenger V210 Ohjaamo ja oleskelutila

Oleskelutila on valoisa panoraamaikkunan, kattoikkunan ja leveän sivuikkunan ansiosta.

Asuintilan sisustus koeajetussa V210 Road Edition Premiumissa on raikas ja tyylikkään vaalea ja kalusteet ovat laadukasta materiaalia. Heti ohjaamon takana sijaitsevassa oleskelutilassa on laajennettava ruokapöytä. Ruokapöydän saa myös irrotettua ja laitettua ulkopöydäksi. Keittiössä on kahden polttimon kaasuliesi ja 80 litrainen jääkaappi pakastelokerolla.

Keittiö pn pieni, mutta siinä on kaikki tarpeellinen.

Keittiö on retkeilyautomaiseen tapaan pieni, mutta siitä löytyy kuitenkin kaikki, mitä tarvitsee.

Kylpyhuone-wc on kompakti, mutta siellä on kaikki tarpeellinen. Suihkutilan saa näppärästi erotettua omakseen vetämällä suihkuseinän vessanpöntön ja suihkutilan välille.

Vessan ja suihkualueen väliin vedettävä väliseinä

Väliseinä kiinnittyy magneetin avulla ja se pysyy hyvin paikoillaan suihkussakäynnin ajan.

Challenger V210 Road Edition Premium on tehty ympärivuotiseen matkailuun

Challenger V210 Road Edition Premium on muiden Challenger-retkeilyautojen tapaan erittäin hyvin pohjoismaisiin olosuhteisiin sopiva. Erityisesti vuodenympäri matkaileville Challenger on oivallinen vaihtoehto, sillä retkeilyautoissa on koko ajoneuvon kattava VPS-eristys. V210 Road Edition Premium onkin täysin talvenkestävä malli.

Takatallista löytyy paikat kahdelle kaasupullolle.

Takatallissa on paikat kahdelle 11 kg kaasupullolle. Kaasua on varmasti riittämiin, koska lämmitys on dieselkäyttöinen.

Lämmitysjärjestelmänä V210 Road Edition Premiumissa on Truman dieselkäyttöinen ilmakiertoinen lämmitysjärjestelmä. Dieselkäyttöinen järjestelmä on siitä näppärä, että se käyttää ajoneuvon omaa polttoainetta energian lähteenä, jolloin kaasua tarvitsee pitkälti vain jääkaapin toimintaan ja ruoanlaittoon. Tästä matkakodista löytyy ilmakiertoisen lämmitysjärjestelmän lisäksi erikoisherkkuna myös sähköinen lattialämmitys!

Challenger V210 Road Edition Premiumissa on lämmitetty harmaavesisäiliö ja poistoputki. Raikasvesisäiliö sijaitsee lämpimässä tilassa.

Ulko-oven eteen vedetty hyttysverho.

Ulko-oven eteen saa vedettyä koko oviaukon peittävän hyttysverhon.

Myös kesäkautta ajatellen varusteluja löytyy. Kaikissa avattavissa ikkunoissa ja ulko-ovessa on eteen vedettävät hyttysverhot. Ohjaamon tuulilasin saa pimennettyä alhaalta vedettävällä pimennysverholla. Pimennysverhoja on myös muissa matkakodin ikkunoissa. Vakiovarusteisiin kuuluva markiisi tuo kesämatkailuun mukavan lisän ja aurinkopaneeli puolestaan toivottua omavaraisuutta.

Challengerin matkailu- ja retkeilyautot palasivat tauon jälkeen Suomen markkinoille vuoden 2021 alussa, kun ensimmäiset mallit saapuivat meille Best-Caravanille. Challengerin retkeilyautoihin voit tutustua verkkosivujemme ajoneuvohaussa tai paikanpäällä toimipisteillä. Jos sinulla herää kysymyksiä, ole rohkeasti yhteydessä asiantunteviin ajoneuvomyyjiimme. Autamme mielellämme löytämään juuri sopivat vaihtoehdot tarpeisiisi.

Lisätietoa matkailuajoneuvon hankinnasta saat kattavasta Ostajan oppaastamme: 

Ostajan opas