Hymer ML-T 580 on van-luokan matkailuauto, eli se on yhdistelmä retkeily- ja matkailuautoa. ML-T 580 eroaa retkeilyautosta selvimmin ulkonäkönsä puolesta, sillä se muistuttaa pientä puoli-integroitua matkailuautoa. Sisätiloissa on elementtejä sekä retkeily- että matkailuautosta. Kooltaan tilat ovat kompaktit, mutta erikseen rakennetun asuinosan ansiosta tilaa on kuitenkin enemmän kuin retkeilyautoissa.
Matkailuautosta Hymer ML-T 580 puolestaan poikkeaa kokonsa puolesta, sillä se on kokoluokaltaan lähempänä retkeilyautoa. Lisäksi sen asuinosan alustana on käytetty Mercedes Sprinter -pakettiauton alustaa. Van-luokan mittojen mukaisesti ML-T 580 on kapeampi kuin perinteinen matkailuauto ja leveyttä sillä onkin vain 2,22 metriä. Pituutta ajoneuvolta löytyy 6,98 metriä.
Hymer ML-T 580 on yhdistelmä retkeilyauton ketteriä maastoajo-ominaisuuksia ja matkailuauton asuintilojen mukavuuksia, ja se tarjoaakin mielenkiintoisen vaihtoehdon retkeilyautoa harkitsevalle seikkailijalle. Katso yltä Hymer ML-T 580:n koeajovideo!
Hymer ML-T 580:ssa on korkea maavara ja ajoneuvolla onkin korkeutta jopa 3,09 metriä. Korkea maavara tekee matkailuautosta erinomaisen maastoajoon, ja Mercedes Sprinterin jämerän keulan ansiosta ajoneuvo on melkoinen huomion herättäjä. 163 hevosvoimaa puskeva moottori ja 7-portainen automaattivaihteisto pitävät huolen siitä, ettei puhti varmasti lopu kesken.
Maastoajossa ML-T 580:n ajo-ominaisuudet pääsevät todellisiin oikeuksiinsa, ja kuopat ja kumpareet jäävät eittämättä toiselle sijalle. Retkeilyauton tapaan ML-T 580 pärjää erinomaisesti vaikeakulkuisessa maastossa ja sillä pääseekin paikkoihin, joihin tavallisella matkailuautolla ei olisi mitään asiaa. ML-T 580:ssa on korkean maavaran lisäksi kaksi ajo-ominaisuutta, jotka ovat erinomaisen ajettavuuden takana.
Normaaliajossa Hymer ML-T 580 on takavetoinen. Vaativaan maastoon mentäessä ajoneuvon saa kuitenkin napin painalluksella muutettua nelivetoiseksi, jolloin pehmeät ja mutaiset tiet eivät varmasti jätä autoa sutimaan puolitiehen. Neliveto päällä voima jakautuu etupyörille 35:65 vetosuhteella.
Nelivedon lisäksi kuoppaisen tien taltuttamiseksi ML-T 580:ssa on alennusvaihteisto. Alennusvaihteen avulla moottorin ja vaihteiston yhteistoimintaan saadaan lisää vääntöä, jonka ansiosta vaativassa maastossa pystyy helposti ajamaan hissukseen. Alennusvaihteen saa päälle kojelaudassa olevalla painikkeella. Vaikka Hymer ML-T 580 on erinomainen maastossa, niin mainioista ominaisuuksista huolimatta kannattaa muistaa, ettei kyseessä suinkaan ole offroad safari -maasturi vaan matkailuajoneuvo.
Maantieajossa ML-T 580 kulkee pehmeästi. Ajoneuvo ottaa hyvin vastaan terävät tien epätasaisuudet ja kurvaa mutkiin vakaasti. Ajoasentoa saa muokattua haluamakseen pysty- ja vaakatasossa säädettävän ratin avulla. Myös maantieajoon ML-T 580 on varustettu hyvin. Ajoneuvosta löytyy muun muassa automaattivaihteiston manuaalinen säädin ja adaptoituva vakionopeudensäädin. Adaptoituva vakionopeudensäädin pystyy säätämään nopeutta asetetun ajonopeuden lisäksi edessä ajavan ajoneuvon mukaan säilyttäen samalla sopivan turvavälin edellä ajavaan.
Jos jokin kehityskohde täytyy ML-T 580:sta mainita, niin ajon aikana korkeassa ohjaamossa saattaa ajoittain tuntua lievää keinuntaa. Esimerkiksi puuskittaisen sivutuulen tuntee ajon aikana.
Koeajossa oleva Hymer ML-T 580 on rekisteröity neljälle hengelle. Kompaktin kokonsa puolesta retkikoti kuitenkin palvelee parhaiten joko pariskunnan tai pienen perheen tarpeita. Sisätilat ovat sekoitus puoli-integroitua matkailuautoa ja kompaktia retkeilyautoa. Oleskelutila muodostuu ohjaamon kääntyvistä istuimista, pöydästä ja pienestä sohvasta. Retkeilyautoa tilavamman asuinosan ansiosta perinteinen I:n muotoinen sohva on saatu kuitenkin korvattua kulmasohvalla.
Keittiön taso muistuttaa retkeilyauton kompaktia matkakeittiötä. Tasolla on kaasuliesi kolmella polttimolla, tiskiallas ja hana sekä tason alla leveät säilytyslaatikostot keittiötarvikkeille. Tason yläpuolella on myös säilytystilaa. Retkeilyautolle tyypillinen pieni jääkaappi on puolestaan korvattu korkealla ja tilavalla jääkaapilla, jossa on myös pakastelokero.
Keittiöstä siirryttäessä kohti auton takaosaa asunto-osan tuoman tilan mukavuudet alkavat hahmottua. Suihku ja vessa ovat samassa tilassa, mutta kylpyhuoneessa on erillinen suihkukoppi peseytymistä varten. Kopin saa suljettua suihkuseinillä, eikä suihku pääse kastelemaan koko kylpyhuonetta. Suihkukoppi tuo myös lisää tilaa vessaan, eikä tilanpuute pääse vaivaamaan pitkääkään matkalaista.
Makuuhuoneessa on matkailuautolle tyypillinen suuri 200 cm leveä erillisvuode, jonka saa yhdistettyä parivuoteeksi jatkopalan avulla. Säilytystilaa on aseteltu runsaasti katonrajaan ja sängyn päädyssä on näppärät USB-pistokkeet vaikkapa puhelinten latausta varten. Ylimääräinen nukkumapaikka muodostuu oleskelutilan sohvasta. Tilaa yöpymiseen on siis maksimissaan pienen perheen tarpeisiin.
Kompaktiin asuintilaan tuo avaruutta runsas ikkunoiden määrä, ja luonnonvaloa tulvii matkakotiin kolmesta kookkaasta kattoikkunasta, ohjaamosta ja sivuikkunoista. Avattavissa ikkunoissa on hyttysverkot ja ikkunat saa pimennettyä yöksi ikkunan eteen vedettävillä vekkikaihtimilla. Ohjaamon ja asuintilan välissä on lisäksi verhoura, johon voi asentaa esimerkiksi eristeverhon.
Ohjaamossa on Mercedes Sprinterin kojelauta, johon on integroitu Mercedeksen oma 10,25 tuuman multimedialaite. Multimedialaitteessa on navigaattori ja todella tarkka ja laajakuvainen peruutuskamera. Kojelaudasta löytyvät myös harmaavesisäiliön tyhjennyspainike, nelivedon käyttöönoton painike sekä vaihteenalentimen painike. Lisäksi ratin kupeessa on avaimeton starttipainike.
Hymer ML-T 580:n takatalli kerää loputkin pisteet kotiin, sillä se on täysin matkailuauton takatallin veroinen. Takatallilla on korkeutta 120 cm ja leveyttä 100 cm. Auton molemmin puolin on suuret oviaukot lastausta helpottamassa. Talli on eristetty, lämmitetty ja valaistu, ja tallin takaseinällä on erikoisuutena hyllykkö pieniä matkatavaroita varten. Vaikka retkeilyautotkin ovat todellisia tilaihmeitä, on täysikokoinen takatalli ehdoton voittaja välineurheilijan matkakodissa.
Kuskinpuoleiselta sivulta löytyvät saman luukun alta auton sähkökeskus ja pieni lisäsäilytystila. Luukun alapuolella sijaitsee tila hupiakuille ja luukkuun mahtuu useampikin virtalähde pidempiä reissuja ajatellen. Kaasupullot ovat myös samalla seinustalla. Kaasupulloissa on automaattinen kaasupullonvaihtaja, joka ottaa automaattisesti käyttöön täyden pullon edellisen tyhjentyessä.
Tekniikan hallintapaneeli löytyy asuintilasta heti ulko-oven yläpuolelta. Hallintapaneelista säädetään Trumaticin 6kW ilmakiertolämmitystä, keittiön ja oleskelutilan lattialämmitystä ja vesien lämmitystä. Paneelista voi myös tarkastella eristettyjen ja lämmitettyjen 120-litraisen raikasvesisäiliön ja 100-litraisen harmaavesisäiliön mittareita sekä hupi- ja ajoakkujen varaustilannetta.
ML-T 580:n korkean maavaran vuoksi asunto-osan ikkunallisen ulko-oven edustalle on asennettu sähkökäyttöisesti laskettava ja nostettava porras. Porras saattaa helposti unohtua ala-asentoon esimerkiksi aamulla, jos liikkeelle lähdetään heti heräämisen jälkeen. Tämän vuoksi autoon on asennettu hälyttävä summeri, joka pärähtää päälle heti auton käynnistyessä, jos porrasta ei ole muistettu vetää sisään. Rapun voi nostaa kojelaudasta löytyvällä napilla.
Jos olet kiinnostunut retkeilyautoista, kannattaa tutustua myös mielenkiintoiseen van-luokkaan. Monet matkailuajoneuvojen valmistajat ovat jakaneet verkkosivuillaan myös tarjolla olevat vanit omaan luokkaansa. Käy tutustumassa tarkemmin Hymerin matkailuajoneuvoihin. Vaneista ja muista matkailuajoneuvoista voit kysellä lisätietoja Best-Caravanin chatissa tai yhteydenottolomakkeella.