Hyppää sisältöön

Matkailuautolla Legolandiin – lapsiperheen matkailuautoreissu Pohjoismaissa

Tiia ja Janne suuntasivat pienten poikiensa kanssa matkailuautolla Ruotsiin ja Tanskaan. Blogissa he kertovat miten ensimmäinen ulkomaanreissu uudella autolla sujui ja jakavat vinkkinsä miten lapsiperheen matkailuautoreissu Pohjoismaissa voi olla koko perheen unelmaloma.
Kuvat: Tiia Sundell & Janne Viikari

Lapsiperheenä voi toteuttaa jos minkälaisia seikkailuja, mutta reissaamisen helppous ja mukavuus on ehdottomasti tärkeää kun mukana on perheen pienimmät. Kun suunnittelimme ensimmäistä reissua Suomen rajojen ulkopuolelle uudella retkeilyautollamme, Pohjoismaat houkuttelivat eniten. Vaihtoehtoina pyörittelimme Ruotsia, Norjaa ja Baltian maita kunnes vastaan tuli mainos Legolandista ja keksimme, että Tanska voisi olla sopiva kohde matkallemme.

Tanska oli meille etukäteen suhteellisen tuntematon, mutta pienen googlailun jälkeen totesimme, että kohde olisi mainio meille! Niinpä päätimme suunnata kohti Tanskaa. Tässä blogissa kerromme, miten matka Tanskaan sujui ja mitä kaikkea tekemistä ja nähtävää matkan varrelta löytyi.

Finnlinesin iltalaivalla matkusti mukavasti Naantalista Kapellskäriin.

Lapsiperheen matkailuautoreissu Pohjoismaissa – Ruotsin kautta kohti Tanskaa

Valitsimme yöpymispaikat isojen kaupunkien ulkopuolelta, rauhallisista pikkukylistä joista löytyy mielestämme usein parhaat pysähdyspaikat ilman kaupunkien ruuhkia.

Reittimme alkoi Naantalista, mistä hyppäsimme Finnlinesin iltalaivan kyytiin. Laivaan päästyämme suuntasimme suoraan laivalipun hintaan kuuluneen buffetin ääreen. Lapset väsytettiin unikuntoon laivan leikkihuonessa ja leikkihetken jälkeen oli aika suunnata hyttiin nukkumaan. Aamulla heräilimme aikaisin hieman ennen laivan rantautumista Kapellskäriin ja suuntasimme aamiaisbuffetin jälkeen vatsat täynnä kohti Tukholmaa, jossa otimme matkan ensimmäisen stopin.

Lasten kanssa pidemmätkin ajomatkat sujuvat hyvin, kun voi helposti parkkeerata auton pienille tauoille, jaloitella ja syödä eväitä.

Matka Ruotsissa jatkui rannikkoa pitkin muutaman pysähdyksen taktiikalla Öölannin sekä Skånen alueen kautta kohti Tanskaa, jonne meidän käyttämää reittiä tuli matkaa reilut 800km. Hieman pienemmillä kilometreillä perille pääsee oikaisemalla Ruotsin läpi. Matkalla yövyimme kahdessa eri puskaparkissa, jotka löysimme park4night-sovelluksesta. Valitsimme yöpymispaikat isojen kaupunkien ulkopuolelta, rauhallisista pikkukylistä joista löytyy mielestämme usein parhaat ja monipuolisimmat pysähdyspaikat ilman kaupunkien ruuhkia. Parkkeihin saavuimme illalla niin, että lapset menivät iltapalan jälkeen suoraan nukkumaan ja aamulla matka jatkui aamutouhujen jälkeen kohti seuraavaa kohdetta.

Tanskassa pääsimme surffaamaan – meillä lapset rakastavat hiekkakakkujen tekemistä, joten toisen aikuisen on helppo viettää aikaa lasten kanssa rannalla toisen surffatessa.

Ruotsissa ehdoton suosikkimme oli Skånen alue ja erityisesti söpö pieni Kivikin kylä, joka tunnetaan myös Ruotsin omenapääkaupunkina. Skånesta löytyy myös mm. Stenhuvudin kansallispuisto upeine rantoineen, jollaisia emme etukäteen tienneet Ruotsista löytyvänkään.

Kivikin kylästä löytyi omenapuutarhoja, kauniita pieniä kujia ja kiva pieni satama-alue.

Ruotsin parhaat pysähdykset:

• Paras nähtävyys: Borgholmin linna, Öölanti
  • Parhaat jäätelöannokset: Söderköping, Götan kanavan varrella sijaitseva jäätelöravintola jossa on myös hyvä leikkipaikka. Tämä oli muutenkin kiva paikka pysähdykselle ja pienelle kävelylle kanavan vartta pitkin.
  • Söpöin paikka: Kivik, Skåne
  • Kauneimmat rannat: Stenhuvudin kansallispuisto

+ tietysti Tukholma, josta löytyy jokaiselle jotakin.

Borgholmin linna Öölannissa oli kiva kohde lasten kanssa.

Lapsiperheen matkailuautoreissu Pohjoismaissa – Siltoja pitkin Tanskaan

Tanskaan ajoimme Juutinrauman sekä Ison-Beltin siltojen kautta. Tätä reittiä käyttäessä tulee silloista maksaa siltamaksut, mikä käy helposti automaatissa ennen ylitystä. Vietimme päivän Köpenhaminaan tutustuessa ennen kuin jatkoimme matkaa Billundiin. Löysimme Legolandin lähistöltä mukavan matkaparkin jossa oli hyvä viettää yö ennen seuraavan päivän huvittelua Legolandissa.

Nyhavn on Kööpenhaminan kuuluisa satama-alue joka on tunnettu värikkäistä taloista ja lukuisista ravintoloista.

Vauhdikas päivä Legolandissa

Legoland oli mukava kokemus ja erityisesti esikoisemme on muistellut sitä reissun jälkeenkin monesti. Olimme liikkeellä sesonkiaikaan heinäkuussa, jolloin puistossa oli todella paljon ihmisiä ja paikoin myös pitkiä jonoja. Siksi suosittelemmekin Legolandiin matkustamista muulloin kuin sesonkiaikana.

Legoland on jaettu yhdeksään eri alueeseen – löytyy esimerkiksi villi länsi, merirosvoalue ja ninjamaailma. Meidän aikuisten suosikkeja olivat Miniland, joka on legoista rakennettu maailma pienoiskoossa sekä erilaiset vesilaitteet. Esikoinen innostui kaikesta näkemästään ja jaksoi kieppua erilaisissa laitteissa aamusta iltaan. Perheen pienimmän makuun sopivat leikit löytyi Duplo-maailmasta.

Yksi päivä huvipuistossa kuitenkin riitti meidän porukalle hyvin ja illalla suuntasimme vielä kohti Pohjoismaiden vanhinta kaupunkia, Ribeä.

Lapsiperheen matkailuautoreissu Pohjoismaissa – Legoland oli mitä mainioin kohde sillä sieltä löytyi laitteita ja tekemistä moneen makuun.

Monipuolinen Tanskan rannikko

Tanskan rannikolla kävimme mm. Rømøn saarella, jonne ajetaan pientä pengertietä pitkin. Rømøssa oli hienoja pyöräilyreittejä sekä upeat rannat leijasurffareille. Tiia kävi saarella myös ratsastusvaelluksella, jossa laukattiin pitkillä hiekkarannoilla ja matalien vesialueiden ja peltojen läpi.

Koko reissumme ehdoton suosikkipaikka oli ihana Klitmøllerin surffikylä, josta löytyi surffauksen lisäksi myös mm. kivoja ravintoloita, maastopyöräilyreittejä jokaiseen makuun ja rennon letkeää meininkiä. Pääsimme surffiaalloille yllättäen kolmena peräkkäisenä päivänä. Klitmøllerissa on leveät hiekkapohjaiset rannat, paljon surffitunteja sekä vuokralautoja tarjolla useammassa paikassa. Loistokohde surffauksen kokeiluun myös ihan aloittelijoille!

Tanskan rannikolla on paljon upeita kohteita, jotka ovat erinomaisia lapsiperheille – rannalla löytyy tekemistä jokaiselle.

Meillä lapset rakastavat hiekkakakkujen tekemistä rannalla, joten toisen aikuisen on helppo viettää aikaa lasten kanssa rantaleikkien parissa toisen surffatessa.

Tanskassa yövyimme ensimmäisiä öitämme leirintäalueilla ja totesimme niiden palveluineen olevan tervetullutta vaihtelua puskaparkkeilulle. Suosituksen voimme antaa erityisesti Klitmøllerin Nystrup campingille, josta löytyi erikseen surffiteemainen “surf camp”-puoli,  monia grillipaikkoja ja lapsille polkuautoja, monipuolinen leikkipaikka sekä vuohia joita sai käydä rapsuttelemassa.

Rømøn campingissa pääsi ihailemaan pellolla laiduntavia hevosia suoraan omasta sängystä.

Tanskan parhaat

• Lasten suosikki: Legoland
  • Aikuisten suosikki: Klitmøllerin ihana surffikylä
  • Kivoin kaupunki: Ribe

Etenkin meidän aikuisten suosikki oli Klitmøllerin surffikylä – myös lapset nauttivat rantalomailusta.

Lapsiperheen matkailuautoreissu Pohjoismaissa – ehdoton kesäreissu koko perheelle

Tanskasta lähtiessämme otimme lautan, joka kulki Tanskan Fredrikshavnin ja Ruotsin Göteborgin väliä. Ruotsin poikki ajaessa pysähdyimme yöksi Grännaan, joka on tunnettu Polkakarkkien kotikaupunkina. Aamulla pääsimme seuraamaan karamellien valmistusta alueen monissa karkkikaupoissa ja mukaan tarttui myös makeaa evästä loppumatkalle. Ruotsin ja Suomen välin tulimme jälleen Finnlinesin yölaivalla.

Meidän ensimmäinen lapsiperheen matkailuautoreissu Pohjoismaissa oli erittäin onnistunut ja Tanska sekä Ruotsi yllättivät meidät monipuolisuudellaan. Palaamme varmasti vielä!

__________

Tervetuloa seuraamaan Sundellin perheen seikkailuja myös Instagramissa @nytseikkaillaan

Innostuitko perheen pienimpien kanssa seikkailemisesta matkailuautolla? Lue vinkit! Pohdi myös , millainen matkakoti on paras sinun perheellesi, matkailuauto vai retkeilyauto?