Hyppää sisältöön

Matkailuautolla Cinque Terreen – 5 vinkkiä

Pohjois-Italiassa Ligurian rannikolla sijaitsee Cinque Terre – viiden kalastajakylän kokonaisuus, joka on kuin suoraan postikortista. Ota blogista vinkit ja suuntaa matkailuautolla Cinque Terreen!
Kuvat: Jasmin Assulin, Nasim Selmani

Kuvittele luonto- ja kaupunkikohde, jossa yhdistyy upea vuoristo, vehreä luonto, vaellusmahdollisuudet, värikkäät upeat talorykelmät, turkoosi vesi sekä mielettömät italialaisen ruokakulttuurin tuoksut. Kuvittelit juuri Cinque Terren kalastajakylien tunnelman pähkinänkuoressa. Vaikka itse kalastajakyliin ei pääse ajamaan autolla, kannattaa matkailuautolla Cinque Terreen silti suunnata.

Cinque Terressä yhdistyy upea välimerellinen luonto, patikointi sekä idylliset pikkukylät, joissa tiivistyy rento pohjoisitalialainen kulttuuri.

Cinque Terre – maailman kaunein postikortti

Cinque Terre kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin ja koostuu viidestä eri kalastajakylästä (listattu alla pohjoisesta etelään):

Monterosso al Mare

Monterosso al Mare on viidestä kylästä suurin ja pohjoisin. Monterosso on ehdottomasti paras paikka viettää rantapäivä, ja sieltä löytyy eniten palveluita. Suosittelemme syömään Gastronomia San Martinossa!

Kiertele kapeita kujia, fiilistele idyllisiä pikkukauppoja ja nauti pizzasta, gelatosta tai laadukkaasta kahvista. Monterosso al Mare on suurin viidestä kylästä ja sieltä varmasti löytyy jokaiselle jotakin.

Vernazza

Monet pitävät Vernazzaa Cinque Terren kauneimpana kylänä, ja me liitymme tähän joukkoon. Suosittelemme syömään gelatoa satama-alueella, josta on upeat näkymät suoraan kylän kauniisiin taloihin.

Cinque Terren kyliä kiertäessä upeita välimerellisiä maisemia riittää. Rantoja koristavat värikkäät talot ja suloiset satama-alueet.

Corniglia

Keskimmäinen kylä Corniglia sijaitsee huomattavasti muita kyliä korkeammalla, ja luontopolku sinne on myös sen mukainen. Edes rautatieasemalta tullessa ei voi välttää 382 porrasta, jotka vievät korkealla sijaitsevaan kylään. Monen mielestä, jos jokin kylä kannattaisi jättää väliin, olisi se Corniglia, mutta me olemme eri mieltä – mielestämme kylä oli idyllinen, kaikkein rauhallisin ja todella tunnelmallinen.

Corniglian kylästä avautuu upeat maisemat Välimeren yli. Kylään täytyy kiivetä pitkiä portaita pitkin, mutta se on sen arvoista!

Manarola

Manarolan on kylistä toisiksi pienin. Sen värikkäät talot ja kapeat kadut hurmaavat kenet tahansa. Tästä kylästä lähtee Cinque Terren kuuluisa kävelyreitti nimeltä Via dell’Amore, mutta valitettavasti tämä oli meidän visiitin aikana suljettu kunnostustöiden takia.

Riomaggiore

Riomaggiore on Cinque Terren eteläisin kylä, jylhä, hieman karu ja mielettömän kaunis. Riomaggioressa voi esimerkiksi viettää ihanan eväshetken rantakallioilla.

Majoittuminen matkailuautolla

Cinque Terren kyliin ei voi, eikä kuulu kulkea autolla – vain asukkaat pääsevät pieniin kyliin autolla, ja hyvä niin. Oman kokemuksemme mukaan Cinque Terreen on matkailuautolla järkevintä matkustaa siten, että etsii autolle hyvän campingin joko La Speziasta tai Levantosta tarpeeksi läheltä juna-asemaa. Junalla pääsee kulkemaan Cinque Terren kyliin ja niiden väliä.

Autolla ei itse kyliin pääse, mutta junayhteydet kylien välillä toimivat niin hyvin, että se ei haittaa.

Me päätimme jäädä Levanton kylään Camping Pian di Picheen, joka sijaitsee n. 800 metrin kävelymatkan päässä Levanton juna-asemalta, josta oli yksi pysäkki Monterosso al Mareen.

Löysimme kivan ja rauhallisen campingin Levantosta. Muista kuitenkin varata paikka leirintäalueille etukäteen, sillä Cinque Terren alue on suosittu karavaanarienkin joukossa.

Matkasimme Cinque Terreen toukokuun loppupuolella. Vaikka ajankohta ei ollut ruuhkaisin, teki silti tiukkaa saada paikka leirintäalueelta. Onneksi tajusimme soittaa ja varata paikan muutama päivä etukäteen. Suosittelemme siis varaamaan leirintäpaikat Cinque Terren lähikylistä hyvissä ajoin!

Muita leirintäalueita Levanton kylässä:

Leirintäalueemme Levantossa oli kiva ja toimiva – sieltä löytyi kaikki tarvittavat peruspalvelut.

5 vinkkiä Cinque Terreen

Cinque Terren kylät kokee parhaiten patikoimalla kylästä toiseen tai junalla kylästä kylään hyppien. Tässä vielä kootusti meidän 5 vinkkiä Cinque Terreen matkailuautoilijoille:

1. Matkusta Cinque Terreen sesongin ulkopuolella, jos pystyt. Cinque Terre on suosittu, eikä syyttä. Suosittelemme matkustamaan sinne pahimpien lomakausien ulkopuolella, mikäli se on mahdollista. Sillä tavalla välttää toivottavasti pahimmat ruuhkat sekä leirintäalueilla, että kylissä.
  2. Varaa camping etukäteen. Kuten mainitsimme aiemmin blogissa, suosittelemme varaamaan leirintäalueen etukäteen, ja etenkin jos aikoo majoittua alueella useampia päiviä, viikonloppuisin tai loma-aikoina.
  3. Koe kylät patikoimalla tai junalla. Me päätimme patikoida kylät yhdessä päivässä. Varasimme siihen kokonaisen päivän. Otimme junan aamulla yhdeksän aikoihin Levantosta Riomaggioreen asti, ja sieltä patikoimme yksi kylä kerrallaan Monterosso al Mareen, missä söimme illallista. Monet kuitenkin käyvät kylissä myös paikallisjunalla! Muista ottaa patikoinnille mukaan iso vesipullo – juomavettä voi täyttää jokaisessa kylässä niille varatuilla vesipisteillä.
  4. Osta “Cinque Terre Train Card”. Cinque Terre Train Card sisältää mm. pääsyn luonnonpuistoon, pääsyn juniin Levanto-La Spezia välillä (tällä välillä pääsee kaikkiin Cinque Terren kyliin). Lipun voi ostaa yhdelle tai useammalle päivälle. Laskimme, että se tulee halvemmaksi, kuin esimerkiksi yksittäisten junamatkojen ostaminen. Cinque Terre Train Cardin voi ostaa netistä tai kylien infopisteiltä.
  5. Vieraile kylissä myös illalla – se on tunnelmallisinta aikaa. Cinque Terren kylät ovat päivisin ruuhkaisia ja täynnä kylien väliä patikoivia ihmisiä sekä kierteleviä turisteja. Kun aurinko laskee, rauhoittuu kylien tunnelma huomattavasti ja tunnelma on sitäkin parempi. Suosittelemme lämpimästi viettämään aikaa kylissä myös illalla!

Cinque Terre on ehdoton kohde Etelä-Euroopan karavaanireissulla. Pidit sitten patikoinnista tai idyllisissä rantakahviloissa istuskelusta, tarjoaa tämä kohde jotain jokaiselle.

Matkailuautolla Cinque Terreen

Muistan, että pohdimme jonkin aikaa, kannattaako meidän matkustaa Cinque Terreen matkailuautolla. Kokemuksen jälkeen voin todeta, että onneksi menimme. Toivottavasti näillä vinkeillä muutkin matkailuautolla reissaavat saavat yhtä hyvän kokemuksen!

_________

Kiinnostuitko Etelä-Euroopassa matkailuautoilusta? Jos Italia alkoi kutkuttamaan, suuntaa samalla myös matkailuautolla Sveitsiin ja Monacoon. Lue lisäksi kaikki tarvittava matkailuauton vuokrauksesta, niin olet valmis suuntaamaan auton nokan kohti etelää.