Keskustelu matkailun ilmastovaikutuksista on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina. Erityisesti lentomatkustamisen hiilijalanjäljestä on puhuttu paljon. Monet nuoremman sukupolven edustajat ovatkin alkaneet kyseenalaistaa matkailutottumuksiaan ja kaipaavat tilalle ekologisempia tapoja liikkua ja harrastaa. Vastuullinen matkaaja valitseekin yhä useammin matkailuauton tai -vaunun matkakumppanikseen, eikä syyttä, sillä karavaanari voi lähteä lomalle hyvällä omallatunnolla.
Veljekset Pekka ja Juho Rintala harrastavat mm. surffausta, vapaalaskua ja kaapelivesilautailua. He kuuluvat sukupolveen, joka on tottunut matkustamaan halpalentoyhtiöiden halpalennoilla. Eräällä reissullaan puuterilumen perässä miehet alkoivat pohtia, miten paljon pienemmällä hiilijalanjäljellä he voisivat tehdä asioita, joita rakastavat.
– Laskimme, että jos 6 hengen matkamme tekisi lentämällä, olisivat hiilidioksidipäästöt 3 000 kiloa ja autolla 1 000 kiloa. Lentämisen päästöt olisivat siis kolminkertaiset. Lisäksi jos lentäisimme, joutuisimme hankkimaan vuokramökin, missä asua. Matkailuautossa on sen sijaan kaikki mukana, kertovat Pekka ja Juho.
Laskelmat johtivat veljekset muuttamaan matkailutottumuksiaan. Lentomatkustaminen on vähentynyt ja reissuja tehdään yhä useammin matkailuautolla lähialueille. Veljesten mukaan hyviä laskettelupaikkoja löytyy mm. Norjasta ja yksi maailman parhaista kaapelivesilautailukohteista Baltiasta.
Matkailun ilmastovaikutuksista keskusteltiin myös 3.4.2019 Best-Caravanin ja SuomiAreenan järjestämässä SuomiAreena Goes Matkailun ilmastovaikutukset -keskustelutilaisuudessa, jossa kuuden suurimman eduskuntapuolueen edustajat keskustelivat autoilun ja matkailun hiilijalanjäljestä, vaikutuksista Suomen talouteen sekä haittojen minimoinnista. Maria Guzenina (SDP), Henrik Vuornos (Kok.), Antti Kaikkonen (Kesk.), Matias Turkkila (PS), Oras Tynkkynen (Vihr.) ja Mai Kivelä (Vas.) totesivat keskustelussa automatkailun olevan ympäristöystävällisempää kuin lentomatkailun.
SuomiAreena Goes Matkailun ilmastovaikutukset -tilaisuudessa lentomatkustamisen ilmastovaikutuksia ei todellakaan vähätelty. Vasemmistoliiton Mai Kivelän mukaan lentäminen on kaikkein saastuttavin matkailumuoto.
– 4-henkinen perhe voisi matkustaa autolla Suomen päästä päähän 80 kertaa yhden Thaimaan matkan aiheuttamilla päästöillä, kertoo Kivelä.
Keskustan Antti Kaikkonen kertoo tuntevansa karavaanareita ja hänen mielestään karavaanareilla on ympäristöystävällinen tapa elää, matkustaa ja lomailla.
– Ne karavaanarit, jotka minä tunnen elävät reissuillaan kohtuullisella ja ekologisella tavalla. Se ei ole mitään törkeätä kuluttamista, toteaa Kaikkonen.
SuomiAreena Goes Matkailun ilmastovaikutukset -tilaisuudessa keskusteltiin myös kuluttajien ja yritysten vastuusta ilmastonmuutoksen torjunnassa. Tilaisuudessa eduskuntavaaliehdokkaat kuuluttivat tekojen perään. Matias Turkkilan (PS) mielestä ratkaisut ilmastokysymyksiin löytyvät uusista markkinaehtoisista ideoista. Oras Tynkkynen (Vihr.) puolestaan haluaa enemmän tekoja ja vähemmän ihmisten syyllistämistä.
Best-Caravan on ryhtynyt toimeen ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Yritys lupaa kompensoida myymiensä matkailuautojen käytöstä aiheutuvat hiilidioksidipäästöt istuttamalla vastaavan määrän metsää hiillinieluksi. Lupauksen toteuttavat Best-Caravanin kanssa yhteistyössä Suomen 4H-liitto, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Metsänhoitoyhdistykset. Hanke työllistää 4H-liiton kautta nuoria, jotka huolehtivat puiden istuttamisesta. MTK ja Metsänhoitoyhdistykset kartoittavat istutukseen sopivia alueita.
Hankkeessa asiantuntijavastuu on Luonnonvarakeskuksella. Luonnonvarakeskus on tehnyt Best-Caravanille selvityksen, jonka mukaan Best-Caravanin myydessä 1500 matkailuautoa vuodessa, ajoneuvojen hiilijalanjälki saadaan hyvitettyä istuttamalla puuntaimia 4,5 – 22,2 hehtaarin alueelle. Istutusalueen laajuus riippuu maapohjasta ja istutettavasta puustosta.
SuomiAreena Goes Matkailun ilmastovaikutukset -panelisteista Vuornos (Kok.), Kaikkonen (Kesk.) ja Tynkkynen (Vihr.) pitävät Best-Caravanin toimintamallin kaltaisia päästöjen kompensaatiotoimenpiteitä hyvänä esimerkkinä tavasta, jolla yritykset voivat osallistua ilmastonmuutoksen hillitsemiseen.
– Ensisijainen tavoite on vähentää päästöjä, mutta koska kaikkia päästöjä ei pystytä poistamaan, pitää niitä kompensoida. Meidän pitäisi päästä tilanteeseen, jossa meidän kaikkien päästöt hoidetaan jotain kautta, toteaa Tynkkynen.
Myös Kivelän (Vas.) mielestä kompensaatiohankkeita tarvitaan, vaikkakin kaikkein parhaimpia ovat päästöt, joita ei tuoteta lainkaan. Henrik Vuornos (Kok.) puolestaan lisäisi kannustimia toimijoille, jotka haluavat tehdä päästökompensaatiota.
Maria Guzenina (SDP) ennustaa kompensaatiosta tulevan lähitulevaisuudessa isoa liiketoimintaa ja toivoo, että yritysten toimet ovat aidosti vaikuttavia.
– Ei varmasti löydy sellaista ihmistä, joka ajattelee, että antaa vaan maapallon mennä ja ettei sitä tarvitse tuleville sukupolville säästää. Meidän pitäisi kuitenkin kontrolloida, että kompensoivat toimenpiteet todella toteutuvat, korostaa Guzenina.
Avauksellaan Best-Caravan haastaa myös muut ajoneuvoalan toimijat mukaan ilmastonmuutoksen torjuntaan. Best-Caravanin luoma hiilinielumalli on myös muiden hyödynnettävissä. Luonnonvarakeskus, 4H-liitto, MTK ja Metsänhoitoyhdistykset ovat valmiita auttamaan kaikkia yrityksiä, jotka haluavat apua hiilidioksidipäästöjensä kompensoimisessa.