Hyppää sisältöön

Häät Andalusiassa – retkeilyautolla Euroopan halki ja takaisin

Roadtrip Eurooppan halki on monen karavaanarin haave, mutta harva keksii yhdistää retkeilyautoreissun omiin häihin toiselle puolelle Eurooppaa. Lue blogista, miksi Jasmin ja Nasim päättivät matkustaa retkeilyautolla Etelä-Espanjaan ja takaisin omiin häihinsä sekä mini-häämatkalle.
Kuvat: Omer Levin, Jasmin Assulin, Nasim Selmani

Kesäkuussa 2022 saimme idean: järjestäisimme häät Toukokuussa 2023 Espanjassa. Syitä tälle oli monia – hyvä sää, kauniit juhlapaikat, maukas ruoka sekä rento tunnelma. Veimme idean vielä seuraavalle tasolle – päätimme yhdistää hääreissumme intohimoomme ja rakkaaseen harrastukseemme: matkailuautoiluun. Lähtisimme Espanjaan maata pitkin juhlimaan häitämme sekä häämatkalle Pohjois-Italiaan ennen Suomeen paluuta!

Reittivalinta ja matka retkeilyautolla Euroopan halki hääkohteeseen

Häät järjestettiin 19.05.2023 ja lähdimme matkaan 6.5.2023. Reitiksi muodostui Via Baltica Tallinnasta Puolan kautta Saksaan ja Ranskaan. Tietoa eri reiteistä Suomesta Etelä-Eurooppaan löytyy täältä.

Lauttamatka Helsingistä Viroon kestää lautasta riippuen noin 2-3 tuntia.

Hyppäsimme lauttaan Helsingistä Tallinnaan aikaisin lauantaiaamuna 6.5. Ensimmäisen päivän kunnianhimoinen tavoite oli ajaa noin 11 tuntia aina Varsovaan asti. Seuraavana päivänä tavoitteemme oli ajaa Varsovasta lähelle Saksan ja Ranskan rajaa. Kunnianhimoinen ajotavoite kahdelle päivälle siis!

Vaikka ajotahti Euroopan halki oli tiukka, ehdimme silti välillä myös loikoilla rannalla.

Ajomatkaa monimutkaisti se, että teimme ensimmäisen viikon etätöitä milloin mistä tien päältä, oli se sitten rekka-autojen levähdyspaikalta Puolasta tai McDonaldsin parkkipaikalta Saksasta. Kahden intensiivisen ajopäivän jälkeen teimme etätyöpäivän Saksassa, ajoimme Ranskan puolelle ja pidimme tauon ajamisesta majoittuen Nasimin ystävän luona lähellä Lyonia. Retkeilyauto oli parkkeerattuna kauniiden viiniviljelmien vierellä.

Lyonissa allekirjoittanutta eli morsianta seurasi yllätys – Nasim oli juoninut kaason ja bestmanin, yhteisen ystäväpariskunnan kanssa, unohtumattoman yllätyksen. Keskellä Lyonin keskustaa ystäväpariskunta hyppäsi yllättäen auton kyytiin, ja matka kohti Andalusiaa jatkui retkeilyautossa nelistään. Onneksi retkeilyautossamme oli takana kerrossänky, joten kaikki mahtuivat majoittumaan hyvin!

Tämä kuva kertoo hyvin, ketkä eivät olleet matkaajista aamuvirkkuja.

Lyonista matka jatkui kohti Barcelonaa ja sieltä Espanjan itärannikkoa pitkin kohti Malagaa. Kaiken kaikkiaan intensiivinen matka oli 4500km pitkä ja kesti noin viisi päivää.

Retkeilyauto parkkiin ja häiden viettoon

Saavuttuamme Malagan alueelle muutimme viikoksi pois retkeilyautosta häävillaan, johon majoittui myös läheisiä ystäviämme. Hääviikko sisälsi niin polttareita, häiden valmistelua kuin jännitystäkin.

Perille päästyämme pääsi koko retkeilyautoporukka siistiytymään häitä varten.

Häät Malagassa olivat ikimuistoiset. Paikaksi oli valikoitunut Hacienda del Alamo, noin 30 minuuttia Malagasta pohjoiseen kohti vuoria. Apua häiden järjestämiseen Espanjassa saimme Bossa Weddings & Events -yritykseltä.

Koko kokemuksesta teki vain mahtavamman se, että seikkailu oli jo alkanut siitä sekunnista, kun ajoimme retkeilyauton Tallinnan lauttaan. Kaiken lisäksi seikkailu jatkui häiden jälkeenkin, kun jatkoimme kohti Pohjois-Italiaa minihäämatkalle.

Retkeilyautoilussa parasta on, kun löytää rauhallisen paikan jossa voi nauttia luonnon kauneudesta.

Minihäämatka retkeilyautolla Pohjois-Italiaan

Häiden jälkeen palasimme retkeilyautoon ja suuntasimme auton nokan kohti Granadaa, jossa yövyimme yhden yön. Granadan jälkeen jatkoimme matkaa kohti Etelä-Ranskaa, josta jatkoimme Italian puolelle ja suuntasimme kohti Cinque Terren kalastajakyliä sekä Gardajärveä. Julkaisemme pian erillisen blogin retkeilyautoreissusta Cinque Terreen!

Cinque Terreä ympäröiviltä vuorilta voi ihastella kauniita Välimeren maisemia vaellusten lomassa.

3 vinkkiä Euroopan roadtripille

1. Yövy Puolan pitkien moottoriteiden levähdyspaikoilla. Maisemat eivät ehkä ole kauneimpia, mutta jos tavoitteena on päästä kohti Etelä-Eurooppaa mahdollisimman nopeasti ovat nämä parkit mainioita yöpymiseen. Monista löytyy ilmaiseksi esimerkiksi vessat ja suihkut.
  2. Turvallisuuden suhteen tulee olla tarkempi, kuin esimerkiksi Pohjoismaissa. Kannattaa lukea tarkkaan Park4Night -sovelluksesta yöpaikkojen arviot. Etenkin Etelä-Ranskassa ja Espanjan itärannikolla oli kertomuksia siitä, kuinka autoihin oli murtauduttu.
  3. Ota huomioon tiemaksut. Erityisesti Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa on paljon tietulleja. Mikäli haluat välttää tietullit, katso Google Mapsista vaihtoehdot tietullittomiin reittivalintoihin. Huomaathan, että nämä saattavat kestää pidempään. Joissain Euroopan maissa, kuten Sveitsissä tarvitsee vinjetit, jotta saa ajaa moottoriteillä. Muuten voit saada kalliin laskun jälkikäteen kotiin. Lue esimerkiksi Sveitsin vinjeteistä täältä

Retkeilyatuolla reissatessa hienoa on, että autolla tulee pysähdyttyä paikoissa, joissa muuten ei välttämättä pysähtyisi. Näin pääsee näkemään läheltä paikallista elämää, maistamaan paikallisia ruokia ja  kokemaan kulttuuria.

Retkeilyautolla Euroopan halki ja takaisin

Italian häämatkan jälkeen oli aika palata etätöihin ja suunnata kohti Suomea. Gardajärveltä suuntasimme Itävallan ja Tsekin läpi Puolaan. Etätöitä tuli tehtyä jälleen milloin mistäkin ja ajaminen etätöiden lomassa kiireellä kohti Suomea oli melko intensiivistä. Lopulta pääsimme Tallinnaan ja Helsingin lauttaan lauantaina illalla 3.6. – noin kuukausi siitä, kun olimme ottaneet lautan toiseen suuntaan.

Koko reissu oli kerrassaan unohtumaton. Vaikka matka Espanjaan ja takaisin osittain etätöitä tehden oli intensiivinen, oli se ikimuistoinen kokemus ja toi seikkailun makua koko hääreissuun.

__________

Syttyikö kipinä suunnata matkakoti kohti Etelä-Espanjaa? Lue vinkit matkailuautoiluun Espanjan Andalusiassa sekä tsekkaa myös paras reitti sinulle Suomesta Keski-Eurooppaan matkailuautolla.