Moni suuntaa lomallaan matkailuautolla Eurooppaan. Matkailuauton kyydissä saa kokea reissaamisen vapauden, mutta muutama asia kannattaa huomioida jo ennen Suomen rajojen ylittämistä, jotta matkasta saa kaiken irti ja välttyy kommervenkeiltä tien päällä. Tästä blogitekstistä löydät vastauksia ja vinkkejä niin reitin suunnitteluun, eri maiden välisiin eroihin kuin reissulla tarvittaviin dokumentteihin liittyen. Toivottavasti tietopaketista on apua sinulle, joka suunnittelet omaa tulevaa Euroopan reissuasi!
Road tripiä suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon matkaan käytettävissä oleva aika ja pohjata siihen reitin pituuteen ja matkakohteisiin liittyvät päätökset. Reittisuunnitelmat ja aikataulut kannattaa tehdä riittävän väljiksi, jotta yllättäville tilanteille ja mahdollisille suunnitelmien muutoksille jää tilaa. Näin saat kaiken ilon irti matkailuautolla matkustamisen vapaudesta. Suunnatessasi Suomesta kohti Keski-Eurooppaa voit valita reittisi alun esimerkiksi alla olevien vaihtoehtojen väliltä.
Yksi suosittu reittivaihtoehto on ajaa Via Balticaa pitkin Viron, Latvian, Liettuan ja Puolan läpi Saksaan. Baltian maissa on paljon historiallista nähtävää, ja ne ovat verrattain edullisia maita matkailijalle. Myös teiden kunto ja turvallisuus on parantunut takavuosista huimasti.
Ainakin kuljettajalle rennoin reittivalinta Suomesta Saksaan on hypätä Vuosaaren satamasta Finnlinesin laivaan ja matkustaa sillä suoraan Travemündeen. Travemünden sataman vieressä sijaitsee matkailuautoille tarkoitettu matkaparkki (osoitteessa 302 Travemünder Landstraße; 53.953997, 10.855042), johon voi jäädä yöksi ja jatkaa virkeänä matkaa seuraavana päivänä. Lisää paikkoja löytyy helposti Park4night-sovelluksen kautta.
Kolmas vaihtoehto on mennä laivalla, joko Helsingistä/Turusta Tukholmaan tai Naantalista Kapellskäriin, ja ajaa Ruotsin ja Tanskan läpi Saksaan tai jatkaa Etelä-Ruotsista laivalla Saksaan. Muun muassa Finnlines kulkee myös Malmö–Travemünde-väliä.
Mikäli on kova kiire päästä Suomesta Keski- tai Etelä-Eurooppaan, on yksi nopea vaihtoehto ottaa Silja Linen iltalaiva Turusta Tukholmaan. Laiva on seuraavana aamuna Tukholman satamassa jo kello 6.10. Näin pääset Tukholmasta ohi jo ennen aamuruuhkia. Etelä-Ruotsiin vievä E4-tie on erinomainen ja liikennettä Ruotsissa on melko vähän, joten matka taittuu rennosti – alkuiltapäivästä on helposti jo Malmössä.
Kun jatkaa Malmöstä Juutinrauman siltaa pitkin Tanskaan ja kohti Rødbyn satamaa, on parin tunnin ajon päästä seuraavaksi edessä noin 45 minuuttia kestävä lauttamatka Puttgardeniin Saksaan. Puttgardenista ehtii illalla vielä hyvin ajaa pidemmälle, vaikka Hannoveriin saakka. Tukholmasta asti matkaa tosin kertyy yhteensä 1 132 kilometriä.
Yleinen ohje Euroopassa tankkaavalle on se, että kannattaa tankata moottoriteiden ulkopuolella
Juutinrauman sillalla (Øresund bro) käy maksuvälineenä Ruotsin kruunut, luotto- ja pankkikortti tai kätevä BroPass. BroPass on ennakkoon tilattava, auton ikkunaan kiinnitettävä automaattinen maksuväline, jolla saa myös alennusta sillan ylityksestä. Sen avulla pystyy ajamaan suoraan sillan tullin läpi, ja se käy maksuvälineenä myös Rødby–Puttgarden-välisellä lautalla.
Yleinen ohje Euroopassa tankkaavalle on se, että kannattaa tankata moottoriteiden ulkopuolella, kaupungeissa ja kylissä. Tämä pätee lähes jokaiseen Euroopan maahan. Polttoaine moottoriteiden varsilla on poikkeuksetta huomattavasti kalliimpaa. On myös hyvä tankata aina ajoissa: muun muassa Saksassa kuljettaja saa sakot, mikäli polttoaine loppuu moottoritielle.
Saksaan päästyään voi suunnata luonnollisesti omien mieltymysten mukaan joko itään, länteen tai etelään. Saksassa on hyvä ja laaja ilmainen moottoritieverkosto. Nopeudet ovat moottoriteillä kovat ja nopeuserot voivat eri ajoneuvoilla olla huomattavasti suuremmat kuin mihin Suomessa ollaan totuttu. Tämä on hyvä muistaa, kun on matkailuautolla liikenteessä.
Takana tulevan auton nopeus voi olla reilusti yli 200 km/h, joten ohittamaan lähtiessä tai muuten kaistaa vaihtaessa kannattaa tarkkaan katsoa ja arvioida takana tulevan etäisyys ja nopeus. Ohituksen jälkeen tulee palata heti takaisin omalle kaistalle.
Liikennettä Saksassa on todella paljon ja ruuhkiin kannattaa varautua matka-aikoja suunnitellessaan. Mikäli suunnittelee ripeätä Saksan läpiajoa, on sunnuntai paras päivä ajaa: silloin siellä on rajoitettu yli 7,5 tonnia painavien kulkuneuvojen kulkua, minkä vuoksi rekkaliikennettä on huomattavasti vähemmän kuin muina päivinä. Suurista liikennemääristä ja kovista nopeuksista huolimatta Saksan moottoritieliikenne on yllättävänkin järjestelmällistä ja turvallista.
Saksassa on määrätty ajoneuvoille ympäristötarra reiluun 70 kaupunkiin. Lisätietoa tarrasta ja kartta tarraa vaativista kaupungeista löytyy täältä.
Ympäristötarran voi ostaa joko ennakkoon esimerkiksi Autoliiton sivuilta tai vaihtoehtoisesti Saksasta katsastustoimipaikoilta tai rekisteröintitoimistosta (esim. TÜV, Dekra). Mikäli matkalla ajaa kohti sellaista kaupunkia, jossa on ympäristövyöhykkeet käytössä, ja huomaa tarvitsevansa päästötarraa, voi kysyä kaupungin rajoilla olevilta huoltoasemilta, onko heillä tarraa myynnissä.
Ranskassa on paljon maksullisia moottoriteitä. Nämä autoroute péage -tiet tunnistaa sinisistä kylteistään, joihin on merkitty iso A-kirjain. Ennen moottoritielle pääsyä otetaan tietullin automaatista ”tiketti”, joka poistuttaessa moottoritieltä laitetaan maksutulliautomattiin tai annetaan henkilökunnalle. Maksu perustuu ajettuun matkaan, ja sen voi suorittaa joko korttimaksulla tai käteisellä.
Ranskassa ajaessa kannattaa seurata kylteissä lukevaa määränpäätä ennemmin kuin tien numeroa, sillä saman tien numero saattaa vaihdella kylteissä osuudesta riippuen.
Ranskan maksullisilla moottoriteillä ajaminen on hyvin stressitöntä: ne ovat lähes poikkeuksetta erinomaisessa kunnossa, ja niillä on huomattavasti vähemmän liikennettä kuin vaihtoehtoisilla ilmaisilla teillä. Moottoriteillä on kahden kilometrin välein oransseja SOS-tolppia, joilla voi tarvittaessa soittaa apua.
Mikäli kauniit maisemat kiinnostavat, kannattaa valita pienemmät ilmaiset tiet. Tällöin on kuitenkin hyvä varautua huomattavasti pidempiin matka-aikoihin sekä korkeampaan polttoaineen kulutukseen, sillä monet ilmaiset tiet kulkevat pienten kylien läpi ja nopeudet putoavat hyvin alhaisiksi. Matkalla on liikenneympyröitä toinen toisensa perässä. Toisaalta – mikäli ei ole kiire minnekään – nämä pienet kylät, joiden läpi ilmaiset tiet kulkevat, ovat yleensä erittäin kauniita ja niissä riittää nähtävää.
Ranskassa ajaessa kannattaa seurata kylteissä lukevaa määränpäätä ennemmin kuin tien numeroa, sillä saman tien numero saattaa vaihdella kylteissä osuudesta riippuen.
Myös Ranskassa on olemassa eri kaupungeissa ja alueilla ympäristövyöhykkeet, joille ajaminen ilman autokohtaista ympäristötarraa on kiellettyä. Näiden lisäksi on perustettu suuria ympäristövyöhykkeitä. Yksi Ranskan ympäristötarran erikoisuuksista on se, että tietyillä ympäristövyöhykkeillä vallitseva ilman puhtaus indikoi, millaisella ympäristötarralla varustetut ajoneuvot saavat kulloinkin ajaa – tilanne siis muuttuu ilman epäpuhtauksien muuttuessa. Ympäristötarraa vaativien alueiden määrä lisääntyy nopeasti. Ympäristötarra on autokohtainen ja elinikäinen. Ranskan päästötarran voi tilata netistä. Lisätietoja ympäristövyöhykkeistä ja päästötarrasta löydät täältä. Lisäksi kannattaa tutustua Green-Zones-sovellukseen, joka näyttää kaikki ne alueet, joilla ei saa ajaa ilman tarraa.
1.1.2021 alkaen Ranskassa kaupunkien ja kylien läpi ajettaessa yli 3,5t ajoneuvojen kylkiin ja perään on pitänyt liimata auton kuolleet kulmat osoittavat Angles Morts -tarrat. Internetistä löytyy ohjeita tarrojen liimaamisesta. Suosittelemme hankkimaan tarrat jo Suomesta ennen lähtöä. Tarroja saa esimerkiksi täältä.
Espanjassa ja Italiassa on maksullisia teitä, mutta vaihtoehtoisesti myös erinomaisia ilmaisia teitä. Etenkin Italiassa tosin kartalla lyhyeltä näyttävä ilmainen tieosuus voi olla lopulta huomattavasti pidempi ja hitaampi kuin pidemmältä näyttävä moottoritie. Maksulliset tiet on monesti rakennettu kulkemaan siltoja pitkin laaksojen yli ja tunneleissa vuorten läpi, kun taas ilmaiset tiet kiemurtelevat serpentiinin lailla pitkin vuorten reunoja ylös ja alas.
Espanjan ja Italian maksulliset moottoritiet ovat selvästi edullisempia kuin Ranskan vastaavat. Näissä maksu perustuu joko ajettuun matkaan kuten Ranskassa tai ennakkoon määriteltyyn tieosuuden hintaan. Maksu maksetaan kortilla tai käteisellä joko automaattiin tai henkilökunnalle. Suosittelemme pitämään aina mukana myös käteistä, sillä joskus mikään kortti ei käy maksuvälineenä. Kaikissa maksuporteissa on myös nappula, jota painamalla saa neuvontaa mahdollisissa ongelmatilanteissa.
Itävallassa voi nykyään ostaa digitaalisen tiemaksutarran autoon ja moottoripyörään. Mikäli on ehtinyt jo hankkia tavallisen tarran, ei sitä pysty vaihtamaan digitaaliseen tai päin vastoin. Tarran voi hankkia joko vuodeksi, kahdeksi kuukaudeksi tai ainoastaan kymmeneksi päiväksi. Yli 3,5 tonnia painaville ajoneuvoille ostetaan huoltoasemilta digiboxi, jolle ladataan rahaa.
Sveitsissä alle 3,5 tonnin painoisille ajoneuvoille ja niihin kytketyille perävaunuille on ostettava tiemaksutarra. Yli 3,5 tonnia painaville ajoneuvoille on oma järjestelmänsä, joka ostetaan myös rajalta. Moottoripyörään tarra pitää liimata sellaiseen paikkaan tai osaan, jota ei pysty irrottamaan tai vaihtamaan. Tarran voi ostaa rajalta Sveitsin tullin toimipisteistä, autojärjestö TCS:n toimistoista, huoltoasemilta, Sveitsin matkailutoimistosta (Swiss national tourist office) sekä Autoliitosta. Tarra on voimassa enintään 14 kuukautta. Perävaunulle on ostettava oma tarra. Ilman tarraa ajavalle voidaan antaa sakko, ja lisäksi häneltä veloitetaan tarran hinta.
Turvallisin matkailuautolla yöpymisen vaihtoehto Euroopassa on camping-alueet. Näissä on luonnollisesti saatavilla myös parhaat palvelut. Mikäli haluaa varmistaa yöpymisen tietyllä camping-alueella, kannattaa tarkistaa hyvissä ajoin, että kyseisellä camping-alueella on tilaa. Ruuhka-aikoina kannattaa paikka varata ennakkoon. Talvella on hyvä varmistaa camping-alueiden aukiolo ennen reissua – varsinkin Keski-Euroopassa monet camping-alueet ovat osan talvesta kiinni.
Saksassa ja Ranskassa on paljon eritasoisia ja erilaisia matkaparkkeja. Saksassa nämä kulkevat nimellä Stellplatz ja Ranskassa Aire ja Aire Camping Car. Nimensä mukaisesti Aire Camping Carit ovat tarkoitettu ainoastaan matkailuautoille, joten vaunuilla niihin ei pääse. Näiden lisäksi Park4night-sivusto ja -sovellus on erinomainen apuväline. Sieltä näkee sekä matkaparkit että puskaparkit. Näiden lisäksi Saksassa ja Ranskassa monelle viinitilalle on tehty muutaman auton matkaparkki vierailijoita varten.
Ennen kuin innolla alkaa pakkaamaan omia henkilökohtaisia tavaroitaan, on hyvä tarkistaa, että kaikki tarvittavat henkilökohtaiset ja auton asiakirjat ovat kunnossa ennen reissuun lähtöä.
Matkustuspapereiden lisäksi matkan sujuvuuden ja turvallisuuden vuoksi on hyvä ottaa mukaan muun muassa seuraavat asiat:
Näiden valmistelujen jälkeen kaikki olet valmis lähtemään matkailuautolla Eurooppaan – ei muuta kun rattiin vaan. Bon voyage!