Hyppää sisältöön

Surffausta Etelä-Norjassa – Nomadielämää #12

Tässä blogissa reissataan valokuvaaja Petteri Hentilän mukana matkailuautolla Norjan Hoddevikiin surffaamaan. Tie vie läpi Manner-Ruotsin aina eteläisen Norjan rannikolle asti. Luvassa on vinkkejä lauttamatkoihin, Norjassa liikkumiseen sekä tietenkin asiaa paikallisten suosimasta, mutta vähemmän tunnetusta Hoddevikin surffauskohteesta.
Kuvat: Petteri Hentilä

Suomalaiset karavaanarit suosivat yleensä reissukohteenaan Pohjois-Norjan Lofootteja, eikä syyttä, sillä alue on helposti saavutettavissa matkailuautolla pelkkiä teitä pitkin. Etelä-Norjaan matkustaminen matkailuautolla aika- ja kustannustehokkaasti vaatii hieman enemmän reittisuunnittelua, ja yritimme aikamme kartoittaa erilaisia vaihtoehtoja. Onneksi saimme Best Caravanilta vinkin Naantalista Ruotsin Kapellskäriin kulkevasta kahdeksan tunnin lauttareitistä, jota etenkin rekkakuskit suosivat. Tämä reitti sopi meille mainiosti. Lue blogista miten pääsimme harrastamaan surffausta Etelä-Norjassa .

Hoddevikin Stad Surfingin letkeä ilmapiiri saa suupielet nykimään ylöspäin.

Matkailuautolla Etelä-Norjan Hoddevikiin: leppoisa lauttamatka ja serpentiiniteitä

Lauttamatka Ruotsiin oli suhteellisen halpa: Naantali–Kapellskär–Naantali-menopaluu kustansi meille matkailuauton kanssa 250 euroa. Hintaan sisältyi kaksi buffetia meno- ja paluumatkalle sekä makuuhytin paluumatkalle. Lauttamatkat menivät nopeasti töiden parissa sekä töiden lomassa porrastreenejä tehden ja saunoen.

Matkamme Hoddevikiin sujui Ruotsin reittipätkän osalta vähin pysähdyksin, sillä maisemat olivat varsin samankaltaiset kuin Suomessa ja tiesimme, että parempaakin oli tulossa. Hoddevikiä kohti kelpasi ajella hyvillä teillä, ja liikenteen rytmi sujui samaan tapaan kuin kotipuolessa. Norjan puolelle päästyämme pysähdyimme pariin muuhunkin upeaan ja käymisen arvoiseen kohteeseen – näistä lisää myöhemmässä blogitekstissä.

Hoddevikin serpentiiniteillä vastaantulevaa liikennettä väistetään tien levennetyille osuuksille.

Monessa Norjan Hoddevikin tapaisessa hieman syrjäisemmässä kohteessa ajetaan välillä ohuita, yhden matkailuauton mentäviä serpentiiniteitä, joilla vastaantulevaa liikennettä väistetään tien levennetyille osuuksille. Tiet ovat hyväkuntoisia, mutta ensi kertaa matkailuauton ratissa olevan on hyvä ottaa tämä huomioon ja valita tilannenopeus sen mukaisesti.

540 metriä merenpinnan yläpuolelle kohoavan Mosekleivhornetin päältä kelpaa ihastella Hoddevikin ja lähialueiden upeita maisemia.

Etelä-Norjan vaikuttavat vuoret

Hoddevikiin saapumisemme iltana ihastelimme rannan ylle avautuvia upeita vuoria. Pian olimmekin jo matkalla 540 metriä merenpinnan yläpuolelle kohoavan Mosekleivhornetin päälle. Aktiivisen matkailijan näkökulmasta Etelä-Norjan parhaita puolia on juuri sen monipuolisuus. Halutessasi voit saman päivän aikana lasketella kesälaskettelukeskuksessa, skeitata, käydä vuoren huipulla ja metsästää parhaita laineita surffilaudan päällä.

Norjassa matkailevan on hyvä varustautua kunnon vaelluskengillä ja lämpimällä vaatetuksella.Tiesitkö, että osalla Norjan vuorista on mahdollista lasketella vain kesäkaudella, sillä talvella lunta on liikaa ja keliolosuhteet ovat liian hurjat?

Vaellusreitti Mosekleivhornetin päälle kulkee Hoddevikistä Stad Surfing -lainelautavuokraamon takaa lammasaitauksen viereltä. Noin tunnin mittainen vaellus vuoren päälle oli jyrkkä ja ilman asiallisia vaelluskenkiä reitille ei olisi ollut asiaa. Jalat hapoilla vuoren päällä odotti kuitenkin upea auringonlasku.

Paluumatka Hoddevikiin oli henkeäsalpaavan kaunis.

Vaellusreitti alas tuntui miltei kaksi kertaa jyrkemmältä kuin ylösnousu. Selvisimme kuitenkin alas liukastumatta irtokiviin ja pääsimme alas matkailuautomme luo Stad Surfingiin, mistä lainelautailupäivä voisi seuraavana päivänä alkaa.

Stad Surfingin pihalta löytyi tilava asiakaspysäköinti.

Heräsimme aurinkoiseen toukokuun päivään Stad Surfingin pihamaalta. Tapasimme aamukävelyllä ystävällisen miehen, joka kertoi olevansa kotoisin Suomesta ja töissä Stad Surfing -lainelautavuokraamossa. Kävimme aamukävelyllä katsomassa aaltoja ja päätimme vuokrata lainelautailuvälineet päiväksi. Paketti sisälsi märkäpuvun, lainelautajalkineet, hansikkaat sekä surffilaudan, ja hintaa kokonaisuudelle tuli 55 euroa per henki.

Stad Surfing -lainelautavuokraamosta löydät kaiken, mitä tarvitset lainelautailuun. Talosta voi myös vuokrata majoituksen ja suihkun.

Saimme käyttöömme koko lainelautavuokraamon lainelauta- ja välinevalikoiman. Löysimme sopivankokoiset märkäpuvut lainelautavuokraamoa vastapäätä olevan, ennen navettana toimineen tunnelmallisen rakennuksen ensimmäisestä kerroksesta.

Napattuamme matkailuautosta eväät mukaan lähdimme parin sadan metrin päässä sijaitsevalle hiekkarannalle. Aallot olivat aamupäivällä sopivan kokoiset: pääsimme jopa muutaman valkopääaallon kyytiin ja saimme kokea todellista surffauksen iloa. Mikäli haluat tarkastaa etukäteen, minä päivinä voisi olla luvassa sopivimmat aallot surffailuun, kannattaa tutustua Surf-Forecast.com-palveluun.

Hoddevikin aallot olivat sopivan kokoiset myös ensikertalaisen koettaviksi.

Iltapäivällä tuuli yltyi sen verran kovaksi, että päätimme lopettaa surffauksen. Olimme kuitenkin ehtineet käydä surffaamassa pari tunnin settiä, mikä yhdistettynä edellisen päivän vaellukseen oli liikuntaa yhdelle vuorokaudelle enemmän kuin riittävästi.

Surffaus kuluttaa energiatasoja, minkä johdosta eväät on hyvä ottaa rannalle mukaan.

Eteläinen Norja houkuttelee palaamaan

Jo nyt jäi fiilis, että tulemme varmasti matkaamaan Norjan upeisiin maisemiin vielä monta kertaa uudestaan. Puskaparkkeja löytyi hyvin, teiden infra oli kunnossa ja tapaamamme ihmiset olivat ystävällisiä. Etelä-Norjassa lauttamatkat eivät maksaneet meille mitään. Tiemaksuista on odotettavissa jäljestäpäin muutaman kympin laskua. Ohje tietullimaksun hoitamiseen löytyy kylteistä, joita löytyy tullattavien teiden varsilta.

Challenger Road Edition V217 Premium kuljetti meidät turvallisesti pitkin Etelä-Norjan serpentiiniteitä ja takaisin Suomeen.

Hoddevikistä jäi kohteena lämmin fiilis, ja upeiden surffauskokemusten jälkeen matkaa oli mukava jatkaa vielä muihinkin upeisiin kohteisiin. Näistä riittää kerrottavaa, joten jaan lisää Norja-vinkkejä vielä toisessa blogitekstissä myöhemmin syksyllä.

____

Lisää infoa reissusta eteläiseen Norjaan, löydät Best Caravanin Instagramin ”Take over” -kohokohtaan, missä voit katsoa Petterin tarinoita matkalta!

Haaveiletko omasta matkailuautostasi, joka vie sinut ja läheisesi kohti omannäköistä vapautta? Lisää tietoja Petterin Challenger-matkailuautosta ja muista merkin ajoneuvoista saat ladattua alla olevasta linkistä!