Matkailuauton hankinta on iso taloudellinen päätös. Moni saattaa kokea nomadielämän houkuttelevana, mutta elämäntyylin valitsemisen tiellä on käytännöllinen kysymys: mitä matkailuautoilu maksaa? Siihen kysymykseen pyrin tässä blogissa vastaamaan.
Kerron oman esimerkkitapaukseni kautta, kuinka sain perusteltua matkailuautounelmani itselleni myös rationaalisesti. Matemaattisena ihmisenä sinetöin päätökseni laskelmien kautta. Ehkä tämä kuluerien avaaminen auttaa nyt vuorostaan jotakuta toista toteuttamaan unelmansa ja vaihtamaan esimerkiksi vuokrakämpän tien päällä kulkevaan matkakotiin.
Seikkailijaluonteena itselleni ei tuntunut luontevalta asettua aloilleni alle kolmekymppisenä, joten päätin, että elämäni ensimmäinen oma koti kulkisi pyörillä. Auto jo itsessään on minulle tärkeä työkalu, sillä tarvitsen sitä valokuvaajan työhöni reissatessani ympäri Suomea. Jo urani alkuvaiheessa huomasin, että pienille paikkakunnille siirtyminen julkisilla oli usein haastavaa ja majoituksen järjestäminen saattoi olla vaivalloista. Matkailuauton hankkiminen ratkaisi molemmat ongelmat. Täydellinen vaihtoehto löytyi Kuopion Best Caravanilta – voit lukea aiemmasta blogistani, kuinka päädyin valitsemaan Challenger Road Edition V217 Premium -matkailuauton matkakodikseni. Koska halusin edelleen myös kiinteän tukikohdan matkailuauton lisäksi, olen vuokrannut huoneen kimppakämpästä Tampereella.
Matkailuauto on samaan aikaan mökkini, matkakotini, kulkupelini, liikkuva toimistoni sekä erilaisten luontoharrastusteni mahdollistaja.
Matkailuautohankintaa pohtiessani laskin hypoteettisen arvion kuukausittaisista kustannuksistani kahdella eri skenaariolla. Ensimmäinen skenaario on perinteisempi: siinä asuisin yksiössä Helsingissä ja liikkumiseni nojaisi tavalliseen henkilöautoiluun. Toinen skenaario, niin sanottu nomadivaihtoehto, painottui luksuselämyksiin rauhallisen luonnon helmassa, pyörien päällä.
Ensimmäisen laskelmani perustin autoilevan helsinkiläisen yrittäjäkollegani kuluihin. Laskin alle keskimääräiset kuluni, jos minustakin olisi tullut autoileva helsinkiläinen yrittäjä.
Vuokra-asunto (yksiö Helsingin Kalliossa, 30 m2): 900 € / kk
Vuokra-asuminen yksiössä ja henkilöautoilu Helsingissä kustantaisi siis n. 1565 € / kk.
* Henkilöauto kuluttaa vähemmän ureaa kuin matkailuauto.
Kiinteiden kulujen ohella on tietysti hyvä miettiä, millaisia lisäkuluja minulle tulisi helsinkiläisenä yrittäjänä, jos lähtisin esimerkiksi lauantaiksi koko päivän häävalokuvausreissulle Äänekoskelle Jyväskylän lähettyville. Työpäivän kesto olisi tyypillinen, klo 10–23, ja lisäksi reissu vaatisi n. 250 euron hotelliyöpymisen perjantaista sunnuntaihin. Henkilöauton diesel maksaisi edestakaisin yhteensä 110 euroa. Ravintola-aterioista tulisi kustannuksia vielä 30 euroa. Asiakkaalle syntyisi lisäkuluja 390 euroa, mikä voisi heijastua myös kysyntään.
Entä sitten vaihtoehtoinen skenaario? Katsotaan seuraavaksi, kuinka paljon luontoelämyksiä harrastavana nomadina minulle tulee kuluja mukavasti matkailuautosta käsin eläessäni. Matkailuauto on samaan aikaan mökkini, matkakotini, kulkupelini, liikkuva toimistoni sekä erilaisten luontoharrastusteni mahdollistaja.
Keskimääräiset kuukausikuluni nomadina:
Matkailuauton kokonaiskustannukset ovat siis n. 1145 € / kk. Asun kimppa-asunnossa Tampereella ja maksan vuokraa 270 € / kk. Matkailuautoilu ja kimppa-asuminen kustantaa yhteensä 1415 € / kk.
Kuvitellaan, että lähden matkailuautolla samaiselle hääkuvausreissulle Äänekoskelle. Jos ajaisin paikalle vaikkapa kumppanini luota Kuopiosta, diesel kustantaisi molempiin suuntiin yhteensä 70 euroa. Hotellimajoitukselle ei ole tarvetta, joten majoituksen hinta viikonlopulta on saman verran, kuin mitä se normaalistikin olisi. Matkailuautossa voin valmistaa esimerkiksi tortilloja samaan tapaan kuin kotonani ja peseytymään pääsen joko luonnon vesissä, matkailuautossa tai paikallisissa saunapaikoissa. Samalla matkailuauto tarjoaa loistavan mahdollisuuden pienille lepohetkille myös päivän aikana. Verrattuna edellä esitettyyn ensimmäiseen skenaarioon, kuluja tulisi tässä tapauksessa samasta työreissusta useampi satanen vähemmän.
Ennen matkailuauton hankintaa kulutustottumukseni olivat hyvin samankaltaiset kuin helsinkiläisellä yrittäjäystävälläni. Kävin paljon elokuvissa ja ulkona syömässä, shoppailin ja elin muutenkin hyvin tyypillistä kaupunkilaiselämää Tampereella.
Matkailuauton myötä arvoni ovat muuttuneet luonnonläheisemmiksi ja kulutustottumukseni yksinkertaisemmiksi. Tässä muuten yksi syy, miksi päädyin valitsemaan matkakotini juuri Best Caravanilta: yrityksen luonnonläheiset arvot sekä Best Caravanin tärkeä työ vastuullisuuden eteen tekivät vaikutuksen.
Olen oppinut nauttimaan enemmän pelkistetyn kauniista asioista, jotka eivät maksa mitään, kuten vaelluksista ja nuotion äärellä istumisesta samanhenkisten ihmisten kanssa. Olen vähentänyt turhaa shoppailua, teatterikäyntejä, yöelämää sekä tarpeetonta ulkona syömistä. Vietän silloin tällöin aikaa edullisessa kimppakämpässäni ja teen enemmän ruokaa itse. Koen olevani myös enemmän läsnä elämässäni matkailuauton hankinnan myötä: tv-sarjojen katselu kiinnostaa vähemmän ja oikeassa elämässä tapahtuvat seikkailut enemmän.
Optimoimalla kulutustottumuksiani ja tutkiskelemalla arvojani olen onnistunut säilyttämään kuukausittaiset menoeräni lähellä sitä tasoa, jolla ne olivat ennen matkailuauton hankintaa. Yksi asia sen sijaan on muuttunut: matkailuauton avulla pystyn nauttimaan aiempaa enemmän vapauden tunteesta elämässäni.
____
Nomadielämää ja seikkailuja voit seurata sosiaalisessa mediassa Petterin Instagram-tililtä. Lisätietoa valokuvauksesta löydät Petterin Hentilä -nettisivuilta!
Inspiroiko artikkeli sinutkin ottamaan määränpääksesi vapauden ja kiinnostuit oman matkailuauton ostamisesta? Lataa Best Caravanin Ostajan opas, joka tarjoaa kattavasti tietoa erilaisista matkailuajoneuvoista, ja valitse juuri se sinulle sopiva tapa toteuttaa omannäköistä vapautta!