Hyppää sisältöön

Kauden ensimmäinen laskureissu – Napapiirillä #1

Tänä talvena voit lähteä vapaalaskija Antti Autin matkaan Napapiirille selättämään lumisia vuoria ja oppimaan talvikauden matkailuautoilun saloista. Blogisarjan ensimmäisessä osassa Antti lähtee korkkaamaan laskettelukauden Norjan rinteille. Lue blogista lisää ja liity mukaan fiilistelemään matkailuautoilun talvikautta!
Teksti: Antti Autti
|
Kuvat: Jaakko Posti

Mitä matalammalle lämpömittarin lukemat painuvat, sitä korkeammalle nousee laskijan innostus tulevasta laskukaudesta. Napapiirille kylmät ilmat tulivatkin tänä vuonna mukavan aikaisin. Kylmä ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita suuria lumimassoja, ja jotta laskukausi voidaan virallisesti julistaa avatuksi, täytyy myös lunta olla tarpeeksi. Hetken toiveikkaan odottelun jälkeen todettiin lumien tulleen jäädäkseen ja päästiin kääntämään retkeilyauton ratti kohti Napapiiriä. Kauden ensimmäinen laskureissu voi alkaa!

Fiilikset korkealla kohti rinteitä

Nykyisin talvikauden alussa on aina hieman epävarmaa, että tuleeko lunta tänä vuonna ollenkaan. Talviurheilijoille hyväluminen vuosi kun on se, mitä me kaikista eniten toivomme. Epävarman odottelun lisäksi alkutalvi on usein vapaalaskijan vuosikellossa tutun rytmin ja rutiinien etsimistä sekä laskemiseen totuttelua. 

Tästä tulevasta kaudesta on ylipäätään oikein hyvä tunne, ja filikset ovat lähdön alla korkealla. Yksiä maagisimpia puolia pohjoisen alkutalven laskureissuilla ovat kaikki päivän aikana näkyvät valon eri vaiheet – tutummin siis auringonnousut ja -laskut. Alkutalvella ainaiselta tuntuva sininen hetki taivaalla muuttuu hetkeksi punaiseksi, ja se vasta elämys onkin. Muun muassa noiden elämysten takia reissut Napapiirille kiinnostavat kerta toisensa jälkeen. Toisaalta samasta syystä johtuen, Napapiirillä päivänvalo ja valoisan ajan kesto määrittävät pitkälti laskumahdollisuuksia takamaastossa laskettaessa.

Sininen hetki on monille tuttu ilmiö, mutta oletko kuullu punaisesta hetkestä?

Ensimmäiseen laskureissuun valmistautuminen uuden auton kanssa 

Tämä oli ensimmäinen kylmien kelien reissu uudella retkeilyautolla – reissun tarkoituksena oli ottaa taas tuntumaa laskuun sekä testailla tuliterän auton eri ominaisuuksia. Isoin kysymysmerkki oli, onko retkeilyauto yhtä lämmin kuin matkailuauto. Saimme kuitenkin pian todeta, että kyllä Hymer Grand Canyon S:llä pärjää hyvin myös kylmällä säällä.  

Ensimmäisellä laskureissulla sitä aina tuppaa ylivalmistautumaan ottamalla kaikkea mahdollista kamaa mukaan. Jo muutaman tunnin sisään lähdöstä sitä huomaa varautuneensa paljon enemmällä kuin, mitä olisi tarvinnut. Tärkeintä kuitenkin oli, että kaikki tavarat löysivät omat paikkansa retkeilyautossa, jotta sai keskittyä siihen itseensä eli laskemiseen. Uuden retkeilyauton sisustus oli myös kätevä, sillä pukeakseen päälleen ei tarvinnut edes nousta erikseen sängystä ylös, kun säilytystila oli sängyn yläpuolella aivan käden ulottuvilla. Kaiken tarpeellisen pystyi pukemaan päälleen sängyssä, ja sitten olikin jo valmis päivän seikkailuihin. 

Hymer Grand Canyon S:llä pärjää hyvin myös kylmällä säällä.

Alkukauden ainutlaatuiset olosuhteet

Vaikka pakkanen oli reilusti nollan alapuolella, olivat lumiolosuhteet vuorilla haastavat – kinoksissa oli todellakin alkukauden tunnelmaa. Laaksoissa oli paljon kiviä ja kantoja, jotka eivät vielä olleet täysin peitossa ja joita piti varoa. Rinteessä piti toppuutella itseään, ettei antaisi alkukauden laskuhuuman viedä täysin mukanaan. 

Alkutalvesta valoa on vähemmän kuin keväällä eikä aikaa ole hukattavaksi. Pimeä tulee nopeasti ja tilanteet täytyy käyttää hyväkseen silloin, kun ne tulevat. Alkukauden toiminta vaatii paljon etukäteen suunnittelua, mutta suunnitelmaan ei kuitenkaan kannata lukkiutua. Joskus valoa vaan ei ole tarpeeksi tai se tulee väärästä suunnasta eikä siihen auta muuta kuin sopeutua.

Kauden ensimmäinen laskureissu on taas lumeen ja rinteisiin totuttelua.

Kauden ensimmäinen laskureissu ja kohokohdat

Reissu toteutettiin marraskuussa, joka oli itsellenikin uusi ajankohta Norjan laskureissulle. Valo oli täysin erilaista kuin mihin olin tottunut, ja erilaiset taivaan valoilmiöt olivat reissun kohokohtia. Ne muistuttivat siitä, että laskureissut ovat paljon muutakin kuin pelkkää rinnettä alas laskemista. Laskureissut ovat kokonaisvaltaista retkeilyä, jossa nautintoa tarjoavat monet eri matkanteon vaiheet, jotka vievät yhdessä kohti huipentumaa eli vapaalaskua.

Joskus talvikaudella valo loppuu kesken ja lasku pitää vetää loppuun pimeällä.

Tämän vuoden tavoitteet laskukaudelle

Omissa reissuissani yhdistyvät sekä huvi että työ, ja siksi niille tulee asetettua tiettyjä tavoitteita. Tavoitteet ovat samalla tietynlaisia unelmia, joita asetan ja maalailen itselleni pitkin vuotta. Ammattivapaalaskijan täytyy hahmottaa tulevan talven sykli jo hyvin etukäteen, ja siksi alkutalven toiminta on käytännössä suurilta osin puhdasta pohjustusta kevätkaudelle – ja loppu aika kuluukin sitten kevätkaudesta haaveillessa. Vaikka haaveita ja unelmia onkin loputtomasti, on samalla tärkeää hyväksyä se, ettei kaikki aina ole itsestä kiinni, sillä tässä lajissa mennään pitkälti luonnon armoilla. Odotusten hallintaa tulee ja kannattaa harrastaa.

Näistä maisemista on unelmoitu koko kesäsesonki.

Tämä on ensimmäinen laskukausi, jossa reissaamme paikasta toiseen retkeilyautolla. Retkeilyauto mahdollistaa vapaana olemisen ja ratkaisee aikaisempien laskureissujen logistiset ongelmat. Retkeilyauto antaa myös tilaa spontaaniudelle, ja auttaa sitä kautta myös auttaa menemään sekä luonnon että kelien ehdoilla. Retkeilyautolla matkaaminen on itselleni tietynlainen vapauden symboli. Kun reissukumppanina on retkeilyauto, jää säätäminen vähemmälle ja kaiken energian voi keskittää sen tärkeimmän eli laskemisen ympärille.

Ensimmäisen laskureissun jälkeen fiilikset ovat korkealla tulevasta laskukaudesta.

_____

Olemme Best Caravanille koostaneet avuksesi myös kattavan Talvimatkailijan oppaan. Oppaasta saat tietoa talvimatkailusta ja talveen valmistautumisesta!

Lisää videoita sekä huikeaa kuvamateriaalia Antti Autin talvisista seikkailuista löydät hänen Arctic Lines -nettisivuiltaan sekä Youtubesta.

Päivitetty: 28.4.2022