Talvireissussa tien päällä on tärkeää kiinnittää huomiota erilaisiin asioihin aina itse auton ominaisuuksista auton varusteisiin asti. Valmistautumisen voi aloittaa jo kotona tutkimalla erilaisia nettisivuja ja keskustelualustoja, joissa karavaanarit jakavat vinkkejä. Suunnittelu ja varautuminen lähtevät liikkeelle siitä, mihin on menossa – tarpeet sovitetaan kohteen mukaan. Nämä viisi vinkkiä talvimatkailuun takaavat rennon ja huolettomat talvisen retkeilyautoreissun.
Suunnittelussa voi ottaa monia asioita huomioon, mutta talvimatkailussa on hyvä lähteä liikkeelle perusasioista:
Tänä talvena vietän reippaasti yli kaksi kuukautta retkeilyautossa. Nämä vinkit perustuvat käytännön kokemuksiin ja tilanteisiin, joita laskureissuillani on tapahtunut:
Kesällä autoa harvemmin tarvitsee lämmitellä, mutta talvella kaasua kuluu paljon. Usein tuntuu, että kaasu loppuu aina silloin kuin sitä eniten kaipailee – eli juuri keskellä yötä. Silloin autossa tulee todella nopeasti kylmä ja kaasupulloa joutuu vaihtamaan pimeässä sormet kohmeessa. Tämän takia automaattinen kaasupullonvaihtaja on hyvä lisävaruste talvella – ja mielestäni jopa uuden retkeilyautoni paras lisäosa!
Sähkölataus ja siihen liittyvät asiat on tärkeä miettiä kuntoon ennen reissua. Karavaanarin kannattaa selvittää pari huoltopaikkaa, joissa voi käydä, jos tarve iskee. Matkanteko on huolettomampaa, kun tietää jo valmiiksi huoltopaikat, jotka palvelevat retkeilyauton tarpeita kuten sähkölatausta, veden täyttöä tai kaasupullon vaihtoa. Näin voi keskittyä nauttimaan talviseikkailuista tien päällä.
Retkeilyautoja ei yleensä valmisteta arktista ilmastoa ajatellen. Kovilla pakkasilla autojen normaalit tiivisteet eivät aina riitä ja autot hohkaavat kylmää. Termopeitteiden hankkiminen vähintään etutuulilasiin on tärkeää, koska tuulilasi vetää paljon kylmää ilmaa auton sisään. Lisäksi autoon kannattaa hankkia erillinen lämmityslaite nimeltä Webasto, joka mahdollistaa mm. matkustamon lämmityksen ja moottorin esilämmityksen.
Autoon kannattaa talvella valita yksi lämpimien vaatteiden kanssa suurinpiirtein sopiva lämpötila. Ulos lähtiessä lämpöä ei kannata ottaa kokonaan pois päältä, vaan tiputtaa vähän alemmas. Kun palaa autoon, lämpötilaa voi taas vähän nostaa. Näin lämpötila kohoaa takaisin nopeammin ilman, että termostaatti pauhaa ja kaasua kuluu hirveästi lämpötilan nostamiseen.
Pakkasilla retkeilyauton vesisäiliössa olevan veden lämmittäminen kuluttaa super paljon kaasua. Talvisin kannattaa siis ottaa vesikanisteri matkaan ja yrittää pärjätä sillä, sillä kaasunkulutuksen lisäksi vesisäiliön mahdollinen jäätyminen aiheuttaa paljon turhaa säätöä. Vessassa voi käydä, vaikka vettä ei ole säiliössä, kunhan kasetissa on tarpeelliset hajottavat kemikaalit.
Yksi karavaanarien keskuudessa puhutuimmista asioista on auton lämmitysjärjestelmän kaatuminen sähkölatauksen jälkeen. Lyhyen netin syvyyksissä tapahtuneen tutkiskelun jälkeen löysin selityksen asialle. Jos retkeilyautosi on kiinni sähkötolpassa ja auton lämmitys on päällä sekä sähköllä että kaasulla, muista asettaa auton lämmitys takaisin toimimaan pelkästään kaasulla ennen sähköjohdon irrottamista! Näinkin yksinkertaiselta kuulostavalla vinkillä säästät paljon aikaa ja vaivaa.
Edellisillä vinkeillä on helpompi nauttia arktisesta matkailuautoilusta Napapiirillä. Ja jos edellä mainituista vinkeistä mikään ei saanut sinua vielä vakuutettua talvisesta automatkailusta, niin paljastetaan vielä kaikista suurin salaisuuteni: untuvatöppöset! Ne pitävät jalat lämpiminä, vaikka lattialla olisikin lumen sulamisesta johtuneita märkiä kohtia. Nyt vaan retkeilyauton nokka rohkeasti kohti Napapiiriä ja lumisia rinteitä valloittamaan!
____
Olemme Best Caravanilla koostaneet avuksesi kattavan Talvimatkailijan oppaan. Oppaasta saat tietoa talvimatkailusta ja talveen valmistautumisesta!
Lisää videoita sekä huikeaa kuvamateriaalia Antti Autin talvisista seikkailuista löydät hänen Arctic Lines -nettisivuiltaan sekä Youtubesta.