Hyppää sisältöön

Aktiivinen perheloma: Suuntana Utsjoen mökki

Pari viikkoa on nyt reissua takana ja aika on tullut suunnata matkailuauton ratti kohti Utsjoen mökkiä. Tromssa jää taakse, kun Arttu perheineen surauttaa Altan ja Karigasniemen kautta Utsjoelle ja sieltä retkeilemään Jäämerelle.
Kuvat: Arttu Haho
Artun perheellä on suuntana Utsjoen mökki.

Tromssan jälkeen Altan kaupunki oli seuraava päämäärämme. Tai no kaupunki itsessään ei ollut päämääränä vaan ajattelimme pysähtyä jo ennen kaupunkia kalastelemaan jollekin Altan vuonoista yhdeksi päiväksi, minkä jälkeen oli suuntana Utsjoen mökki.

Tromssasta on yllättävän pitkä matka Altaan, koska tiet kiertelevät vuonojen reunoja pitkin. Matkaa kertyy paljon enemmän kuin miltä äkkiseltään kartalla näyttää. Maisemat on sitten sitäkin upeammat ja erityisesti pätkä Oksfjordhamnista Altaan päin on erittäin hieno, kun ajetaan vuorten yli seuraavalle vuonolle.

Näissä maisemissa kelpasi pitää ruokataukoa.

Kåfjordin vuonolta ennen Altaa löytyi kivan näköinen paikka yöksi. Kävimme viskelemässä viehettä niin illalla kuin aamullakin mutta tällä kertaa saalista ei tullut. Kampeloita näkyi vilistelevän tiheään sillan alitse. Täytyy sanoa, että kampela on kyllä erittäin sulavasti liikkuva kala. Pieniä lohia näytti myös hyppelevän sillan kupeessa ja joku kalastaja sellaisen sai napattuakin.

Yhä edelleen jaksoimme ihmetellä, miten vaikuttavia ympärillä olevat kristallinkirkkaat vuonot ja niihin laskevat joet olivat. Yhtä kirkkaisiin vesistöihin törmää Suomessa lähinnä Lapissa ja Itä-Suomessa.

Kåfjordin vuonolla leiripaikan valinta iltakalastuksen jälkeen.

Tällaiset olivat näkymät makuuhuoneen ikkunasta tällä kertaa. Tämän pimeämmäksi ei yö mene heinäkuun puolessa välissä.

Utsjoen mökki siintää tien päässä

Kirkas yö vaihtui vieläkin kirkkaammaksi päiväksi. Olimme tässä vaiheessa olleet jo pari viikkoa liikenteessä ja halusimme pysähtyä paikalleen vähän pidemmäksi aikaa. Suuntasimme siis Sunlightin nokan kohti Utsjoen mökkiä.

Vähän ennen Altaa tie erkani kohti Kautokeinoa ja lähes välittömästi vuonojen rantamaisemat muuttuivat eri tavalla jylhiksi. Olisimme voineet ajaa Utsjoelle myös Lemmijoen kautta mutta ajallisesti se olisi tarkoittanut noin tunnin verran lisää matkaa.

Tie Altasta Kautokeinoon seurailee kuohuvaa jokea korkeiden kallioiden välissä. Tie on paikoitellan aika kapoista varsinkin, jos rekka sattuu kohdalle. Sekä kuskia että vänkäriä meinas tiukat tilanteet välillä hirvittää.

Karigasniemellä otimme kauppatauon ennen kuin ajelimme mökille Utsjoen rantaan. Muutama kymmenen kilometriä ennen Utsjokea on tieltä mahdollista nähdä Norjan lumihuippuiset vuoret, jos keli on kirkas. Norjan puolelle näkee toki myös kipuamalla tunturiin mutta tien päältä näitä näkymiä ei taida muualta nähdä.

Suuntana Utsjoen mökki - vihdoinkin perillä.

Näkymät makuuhuoneen ikkunasta Utsjoella.

Päiväreissu Tenonvuonolle

Utsjoelta on vajaan parin tunnin matka jäämerelle Nuorgamin kautta. Jäämerellä voi mennä joko Varangin- tai Tenonvuonolle. Me ajoimme aamusta Tenonvuonolle ja kävimme koittamassa meritaimenen pyyntiä. Saimme kuin saimmekin kolme taimenta ja laitoimme ne pakasteeseen. Päivä oli kirkkaan kaunis, mutta vuonon ollessa avoin Jäämerelle päin, sieltä kävi koko päivän jäätävän kylmä tuuli, joka meinasi välillä tunkeutua luuytimiin saakka.

Tenojokisuun ja Jäämeren kohtaamispaikka Tenovuonolla.

Näillä korkeuksille huomaa myös, että luonto on huomattavasti karumpaa verrattuna esimerkiksi Tromssan ja Altan seuduille. Puiden, niittyjen, kukkien ja heinikoiden sijaan löytyy lähinnä pusikoita, kalliota, kanervaa ja muuta aluskasvillisuutta.

Olemme tällä reissulla liikkuneet aikaisempaa laajemmin Pohjois-Norjassa ja huomanneet hauskan kulttuurisen yksityiskohdan. Suomen kielellä on yllättävän vahva asema näillä seuduilla ja esimerkiksi kaikkialla paikan nimet on nimetty kolmella kielellä (norja, suomi ja saame). Ilmeisesti Jäämeren rannoilla on myös lähes kokonaan suomenkielisiä kyliä, missä aiommekin vierailla seuraavilla reissuilla.

Parasta ja surkeinta

Reissupätkällä Altasta Utsjoen mökille ylivoimasesti parasta Artun mielestä oli mökkisauna, Eveliinan mielestä retkeily ja 3- ja 5-vuotiaiden poikien mielestä uiminen ja kalareissu Tenonvuonolle.

Miesväki ei löytänyt tältä pätkältä mitään valittamisen aihetta. Eveliinaa sen sijaan kauhistutti Alta-Karigasniemi-reitin kapeat tiet, jossa rekat tulivat vastaan liian liki.

Päivän vinkki

Jos menet Pohjois-Norjaan, muista ottaa kesälläkin mukaan lämmintä vaatetta kuten pipot, hanskat ja villapaidat. Jäämereltä puhaltava tuuli voi olla viiltävän kylmä, kun sille päälle sattuu.