Kuukauden aikana olemme matkustaneet neljässä maassa, yöpyneet 15 eri paikassa ja tavanneet seitsemän eri maissa asuvaa vanhaa ystävää. Pääasiassa yöpaikkoina ovat toimineet ilmaiset, luonnonläheiset “puskaparkit” kaupunkikeskusten ulkopuolella. Jo alkumatkan aikana on tullut selväksi, että puskaparkkeillen tulee toimeen vähällä.
Tähän mennessä joka maasta ja lähes joka alueelta on löytynyt paikkoja, joihin parkkeerata ainakin yhdeksi yöksi. Karavaanarit jakavat tietoa sopivista kohteista ahkerasti, joten parilla puhelinsovelluksella pääsee pitkälle eikä joka tietä ja metsänreunaa tarvitse koluta itse (käytännöllisiä vinkkejä puskaparkkeiluun löydät tästä postauksesta).
Ainoastaan kerran jouduimme peruuttamaan takaisin jyrkkää metsätietä, kun kävi selväksi, että automme ei tule mahtumaan perille etukäteen valittuun paikkaan.
Minua on yllättänyt, kuinka vähällä asuntoautomatkaillessa tulee toimeen. Kaasuliedellä kokkaa ruoat näppärästi ja kaasulla lämpiää tarvittaessa myös koko auto, vesitankin 40 litraa riittää käyttövedeksi noin viikoksi (suihkua meillä ei ole ja juomavesi löytyy eri kanistereista), hupiakku latautuu sekä ajaessa että aurinkopaneelin avulla, kasettivessaa voi käyttää silloin kun muita mahdollisuuksia ei ole. Vesitankin täydennys ja suihkut hoituvat muutamalla eurolla.
Olemme ajaneet maltillisia päivämatkoja edullisen polttoaineen seuduilla, joten dieseliinkään ei ole uponnut omaisuuksia. Keskikulutus tällä ajotyylillä on ollut noin 9 litraa sataa kilometriä kohden. Navigointiohjelmassa reitit on valittu niin, että vältämme mahdolliset tietullit – tosin tämä vaati yhden turhan tietullipysähdyksen alkumatkasta Saksassa.
Erityisen hyväksi on osoittautunut katolle asentamamme aurinkopaneeli. Vähän pilvisenäkin päivänä se lataa niin hyvin, ettei pakottavaa tarvetta verkkovirran saamiselle ole ollut kertaakaan. Ajomatkat lataamme puhelimia ohjaamon virtalähteestä ja iltaisin lueskelemme ledilamppujen ja kynttilöiden valossa.
30 vuotta vanhassa Matkaajassamme on fiksun pohjaratkaisun ansiosta tilaa kahdelle hengelle suorastaan ruhtinaallisesti. Nukkumapaikkoja on yhteensä 5 ja kaappitilaa niin reilusti, että lähtiessä puolityhjää kaapistoa katsellessamme ihmettelimme, mitäköhän unohtui pakata mukaan.
Myös polkupyöristä on ollut paljon iloa. Auton voi jättää kauemmas parkkiin ja lähteä tutkailemaan ympäristöä.
Meidän matkallamme on myös mukavuuksia, joista ei tingitä: tärkeintä on keittää aamulla kaikessa rauhassa mutteripannulla kahvit vastajauhetuista kahvipavuista. Tätä ennen ei auto liikahda metriäkään.
Hehkutuksen vastapainoksi täytyy myöntää, että alkumatkan pitkään jatkunut kylmyys ja sateet eivät olleet varsinaisia tunnelmannostattajia. Kostealla kelillä mikään ei tunnu kuivuvan eikä ulkoilukaan houkuta. Kaasulämmitintä olemme käyttäneet mahdollisimman säästeliäästi, jotta Suomesta ostettuja kaasupulloja ei tarvitsisi vaihtaa kesken matkan. Nyt onneksi kesäkelit vaikuttavat vihdoin alkaneen!
Vaikka puskaparkkeillen tulee toimeen vähällä ei sekään ole aina ongelmatonta. Toistaiseksi ikävin herätys koettiin Wienissä, kun poliisi tuli aamuvarhaisella hakkaamaan pontevasti ovea kertoakseen, että meillä on puoli tuntia aikaa pakata tavaramme ja lähteä parkkipaikalta. Vieraassa kaupunkiympäristössä navigoiminen ennen aamukahvia ei ollut tämän matkan huippuhetkiä.
https://bestcaravan.fi/matkakertomuksia/matkailuautolla-euroopassa/omalaatuinen-gorlitz-yllattaa/
https://bestcaravan.fi/matkakertomuksia/asuntoautolla-ita-eurooppaan/