Hyppää sisältöön

Mimmy-kissa on innokas karavaanari

Leena ja Pekka Lähteenmäen Mimmy-kissa on innokas tutkimusmatkailija, joka kulkee pariskunnan mukana seikkailussa kuin seikkailussa. Mimmyn tutkimusretkiä voi myös seurata Instagramissa.
Kuvat: Leena ja Pekka Lähteenmäki
Leena ja Pekka Lähteenmäen Mimmy-kissa on innokas karavaanari.

Kesälomaviikko toukokuussa! Se on mukava aloitus kesälle. Päätimme lähteä Hymerillämme Itä-Suomeen. Jo totuttuun tapaan mukaan reissuun lähti kissamme Mimmy, joka on innokas karavaanari. Lady Mimmy sai tälläkin kertaa paljon kokemuksia ja kehräsi tyytyväisenä.

Mimmy on Instatähti

Siinä olikin järjesteltävää, että kissa-Ladylle kaikki tarvikkeet tuli pakatuksi. Saattoi matkatavaraa hänelle kertyä enemmän kuin meille! Mimmy on rauhallinen, mutta menotassu alkaa vipattaa kovin, kun hän huomaa, että matkailuautoa pakataan. Lähtöä tehdään ja tasan tarkkaan ollaan kuljetuskopan lähellä. Kuinkas ollakaan, pieni tassuttelu ulkona ja sitten Mimmy mielellään menee kuljetuskoppaan. Matkan aikana kuljetuskoppa on asuntoautomme etuistuimella turvavöissä tai pöydän päällä liinoilla sidottuna. Kun Lady Mimmy näkee ulos, niin meno on rentoa ja uni tulee pian.

Mimmy on onneksi aina tykännyt matkustamisesta ja lähtee aina mielellään matkailuautoon mukaan! Tärkeä asia on, että lemmikin on totuttanut matkustamiseen ja että lomareissulla säilyttää tutut rutiinit. Tätä korostavat myös Helmiset kahden pienen koiransa kanssa reissatessaan.

Mimmy ja me harrastamme valokuvausta. Lady Mimmy on hyötynyt harrastuksestamme, sillä olemme perustaneet hänelle omat Instasivut. Instagramissa on päivityksiä yhteisistä lomareissuistamme, muun muassa koskenlaskusta Lieksan Ruunaan retkeilyalueella.

Innokas karavaanari Mimmy-kissa pääsee mukaan päiväretkille omassa repussaan.

Mimmy pääsee mukaan päiväretkille omassa repussaan. Palvelu ei tästä parane!

Usein Mimmy on meidän mukana repussa, kun pyöräilemme ja patikoimme. Mimmy viihtyy siellä hyvin. Repusta voi hyvin katsella hurjia koiria turvallisesti verkon läpi tai ottaa ihan kunnon torkut. Usein Lady Mimmy haluaa myös tutkia paikkoja valjaissa. Yöt nukutaan kyllä sitten hyvin, kun päivällä on tutkittu paikkoja.

Rutiinit ovat lemmikille tärkeitä

Olemme pitäneet tärkeänä sitä, että Mimmyn arkirutiinit eivät kärsi reissussakaan. Siksi päätimme, että Mimmy saa ihan samanlaisen kissanvessan matkailuautoon kuin mikä on kotonakin. Otimme matkailuauton yhdestä komerosta oven pois ja kissanvessa mahtui hyvin sinne. Ja sinne myös Mimmy livahti sujuvasti. Joten vessa oli onnistunut Mimmyn mielestä.

Myös ruokakipot valittiin matkailuautoomme samanlaiset kuin on kotonakin. Ruokapaikka on kuskin istuimen takana pöydän alla. Siinä ne eivät ole muiden tiellä ja siinä kohtaa on suhteellisen viileääkin. Kosteaa ruokaa pyrimme antamaan vain sen verran kuin Lady syö, tosin illalla tarkistamme, että ruokaa on yöksi. Omat unet on siten turvattu ja Hymerissä ne kyllä maistuvatkin!

Mimmy tykkää rutiineista ja käyttää reissun päällä ollessaankin tuttuja ruoka- ja juomakippoja.

Innokas karavaanari rakastaa laiskottelua

Matkailuauto on vallan ihmeellinen paikka meidän Mimmylle. Siellä on monen monta paikkaa, missä voi olla ja laiskotella tai seurata mitä ulkona tapahtuu. Hauskin paikka aurinkoisella säällä on loikoilla kojetaulun päällä. Siinä on pari taljaa alustana, joten kynnen jälkiä ei tule kojetauluun ja tassujen alla on pehmeää.

Lomaviikolla oli lämmin 20 asteen auringonpaiste. Vaikka matkailuautomme oli auringossa koko päivän, sisällä ei tullut liian kuuma. Pidimme kattoluukut ja varjon puoleiset ikkunat auki. Hyönteiset pysyivät poissa hyönteisverkkojen ansiosta. Lämpötila pysyi Mimmyllekin sopivana koko ajan – silloinkin, kun hän lyhyitä aikoja oleskeli yksin.

Mimmyn lempipaikka matkailuautossa on kojetaulu, johon aurinko paistaa juuri sopivan lämpimästi.

Matkailuautomme katolla on 150 watin aurinkopaneeli, joka lataa kahta hupiakkua (yht. 190 Ah), joista puolestamme saamme virtaa asunto-osan laitteille ja elektroniikalle. Ei tarvitse Mimmynkään pimeässä olla! Matkailuautomme toimii täysin omavaraisesti aurinkopaneelilla, eikä verkkovirtaa tarvita kesäaikana. Tämä mahdollistaa puskaparkissa olemisen pidemmänkin aikaa. Puskaparkkeilua suunnittelevien kannattaakin ilman muuta hankkia aurinkopaneelijärjestelmä. Sen voi asentaa jälkikäteen myös käytettyyn matkailuautoon tai asuntovaunuun.

Hymerissä viihtyy koko lauma

Tämä meidän MB Hymer -matkailuautomme on osoittautunut loistavaksi kaveriksi. Se tarjoaa tasaista menoa eikä hyydy ylämäissäkään. 2,2 litran moottorilla ja 177 hevosvoiman voimalla keskikulutus reissullamme oli n. 10 l/100 km. Perässä vedimme kevytperäkärryä, johon olimme pakanneet maastopyörät sekä jätelajittelulaatikot.

Innokas karavaanari Mimmy-kissa matkustaa Hymerin laadukkaalla matkailuautolla

Harrastusvälineet ja jäteastiat kulkevat kätevästi mukana peräkärryssä.

Matkailuautossamme on ajo-ominaisuuksia parantava AL-KO alusta kaksoispohjalla sekä Alden lämmitysjärjestelmä lämmönvaihtimineen, joka toimii kaasulla tai sähköllä. Lämmönvaihtimella voi ajon aikana lämmittää asuinosaa. Se antaa tasaisen lämmön, ja 6 000 watin tehot riittävät pakkaskeleillekin.

Kokolattiamatot ovat myös miellyttävät ja tuovat osaltaan lämmön tuntua sisätiloihin. Viileillä ilmoilla lämpöverhot matkailuauton etuosassa tuovat mukavuutta varsinkin Mimmylle, joka kissoille tyypillisesti rakastaa lämpöä.

Kesän ensimmäinen lomareissu

Pysähdyimme kesän ensimmäisellä reissullamme Päijänteen itärannalle Kariniemen sillan vieressä olevalle levähdyspaikalle. Teimme pienen retken rannan tuntumassa olevalle luontopolulle, joka on osa Päijänteen kansallispuistoa. Sen jälkeen menimme siskoni luokse Sysmään, missä hänellä on luontoliikuntakeskus. Pyöräilimme ja retkeilimme, ja myös MOBO-suunnistus (mobiiliomatoimisuunnistus) tuli tutuksi.

Räiskäleiden paisto tapahtuu Mimmyn valvovan katseen alla.

Siitä menimme yhden yön ajaksi Best-Caravanin Kuopion matkaparkkiin. Euroopasta tuttuja matkaparkkeja on Suomessa edelleen todella vähän, mutta tilanteeseen on lähiaikoina tulossa parannus. Best-Caravanin sisaryhtiö BestPark aikoo rakentaa Suomeen 50 matkaparkkia keskeisille paikoille, ja niille varmasti löytyy käyttäjiä.

Pääsimme Lieksan Ruunaan luonnonsuojelualueelle myöhään illalla. Siellä on iso yleinen parkkialue, jossa ei tällä kertaa ollut muita. Metsähallituksen mukaan Ruunaassa saa viipyä muutaman yön matkailuautolla. Nautimme rauhasta muutaman päivän ja tutustuimme Ruunaan alueeseen.

Pikkuhiljaa lähdimme kotiin päin mutta pysähdyimme matkan varrella Kolille ihastelemaan näköaloja Kolin huipuilta Pielisen rannalta. Pysähdyimme vielä yhdeksi yöksi Jämsään, mistä suunnistimme Isojärven kansallispuistoon. Iloksemme huomasimme, että siellä on polkupyöräreitit merkitty maastoon. Sinne palaamme vielä – näin olemme suunnitelleet. Ja Mimmyn menotassut taas vipattaa!