Hyppää sisältöön

Matkailuautolla Portugaliin – Euroopan halki #2

Atlantin aallot huuhtovat sen jylhiä rantoja, mutta Manner-Euroopan läntisimpänä maana Portugali jää usein karavaanareiden reissusuunnitelmien ulkopuolelle. Maahan matkaava ei kuitenkaan pety – nappaa tästä konkarikaravaanareiden matkavinkit Portugalin reissulle!
Kuvat: Raul ja Sanna Fall

Portugali saattaa jäädä syrjäisen sijaintinsa vuoksi monien reittisuunnitelmien ulkopuolelle, mutta ei kannattaisi: kyseessä on karavaanarin unelmakohde, jossa koettavaa riittää ja jonka kauneus on maineensa veroinen. Portugalista löytyy paljon reissaajan jokapäiväistä elämää tukevia palveluita sekä toinen toistaan kauniimpia ja kiinnostavampia paikkoja, joihin parkkeerata matkailuautolla. Reittimme läpi Portugalin johti matkailuautomme pohjoisesta etelään, ja uskallamme suositella sitä myös muille: valitsemaamme reittiä ajellessa saimme hyvän läpileikkauksen tästä upeasta maasta. Ota siis suunnaksi auringon lämpö ja lähde matkailuautolla Portugaliin!

Matkailuauto tukikohtamme sekä skootteri, jolla ajella katsomaan lähialueita.

Muista tiemaksut ja valmistele matkailuauto reissuun

Matkailuautolla ja -vaunulla on helppoa ajaa Portugalissa. Puskaparkkeilu on kielletty, mutta leirintäalueita on auki ympäri vuoden. Ajoimme Portugaliin matkailuautolla Espanjasta tulevan tien A-75 kautta, joka muuttuu rajan ylittäessään tieksi A24. Maksullisilla moottoriteillä Portugalissa ajava joutuu rekisteröitymään tullijärjestelmään. Järjestelmässä on useita eri maksutapoja, mutta Easytoll ja Via Verde ovat suosituimmat.

Me rekisteröidyimme kolmen kilometrin päässä rajasta Easytoll-pisteessä. Rekisteröintilaite luki rekisterikilven automaattisesti ja syötimme maksukortin koneeseen, minkä jälkeen kaikki maksut menivät kätevästi kyseiseltä maksukortilta. Via Verde taas on erillinen laite, joka pitää tilata etukäteen tai ostaa erikseen mainituista ostopaikoista ja asettaa auton tuulilasiin. Huomioitavaa on, että Easytoll-järjestelmään rekisteröitynyt ei saa käyttää Via Verde -kaistoja.

Onneksi Portugalin tullijärjestelmään rekisteröityminen on helppoa ja sen jälkeen on helppo ajella nähtävyyksille, kuten Lissabonin Belem Tower, joka tässä kuvassa ihanasti auringonlaskun väreissä.

Myös auton varustelu kannattaa tarkistaa ennen Euroopan matkaa. Esimerkiksi Silvertex-vedenpuhdistimen olemme itse todenneet helppokäyttöiseksi avuksi, jonka ansiosta juomavettä voi laskea suoraan hanasta. Puhdistin laitetaan raikasvesitankkiin ja vaihdetaan vuoden välein. Jotta vesitankin saa täytettyä näppärästi vesijohdosta, pitää mukana olla lisäksi vesiletku ja erilaisia liittimiä. Olemme myös siirtyneet ekologisen ja 100 % biohajoavan Solbio-käymälänesteen käyttäjiksi. Säiliö tyhjenee helposti ja samalla nesteellä voi pestä myös pöntön ja harmaavesisäiliön.

Ponte Luis I -sillan edustalla hieno vene odotti rauhallisesti rannassa. Kävelimme Portossa ympäri kaupunkia näkymiä ihastellen.

Dourojoen laakso ja joen halkoma kaupunki, Porto

Kun auto ja tiemaksut on hoidettu, päästään kunnolla portugalilaisen tien päälle. Ajelimme pohjoisesta kohti etelää ja Dourojokea. Jokilaakson maisemat ovat mahtavia, ja kiemurtelevia teitä voi hyvin ajaa isollakin matkailuautolla. 897 kilometriä pitkän Douron jokilaaksossa riittäisi nähtävää vaikka koko lomaksi: se on esimerkiksi maailman vanhin kaupallinen viinialue ja UNESCOn maailmanperintökohde. Yöpymispaikoista mainittakoon ainakin Parque de Campismo de Mourilhe -leirintäalue.

Jos et omista skootteria, ratikkalinja numero 1 kulkee Dourojoen rannassa. Ratikan jarrujen kirskuminen oli mieleenpainuva ääni.

Douron jokilaaksosta matkamme jatkui kohti Portoa ja 23 kilometriä sen pohjoispuolella sijaitsevaa Vila Chá Camping -leirintäaluetta. Matka leirintäalueelta Porton kaupunkiin taittui skootterillamme, Sinikalla. Ruuhkaisessa Porton kaupungissa skootteri on oiva liikkumisväline, jonka saa myös parkkeerattua ilmaiseksi mihin vain.

Ravintola Casa Portuguesa do Pastel de Bacalhaussa sai nauttia lehterillä soitetusta fantastisesta urkumusiikista. Vaikuttavan tilan sisustuksessa oli käytetty punaista samettia, kristallia ja kultaa.

Portossa on paljon nähtävää. Dourojoen yli kaartuvan, korkean Ponte Luis I -sillan ylimmässä kerroksessa kulkee metro, ja kävellen sen pystyy ylittämään ylä- ja alatasolla. Casa Portuguesa do Pastel de Bacalhau -nimisessä ravintolassa söimme urkumusiikin säestämänä kuuluisat Bacalhau-pasteijat. Bacalhaut, turskapiiraat, valmistetaan käsin ja uppopaistetaan kypsäksi.

São Benton aseman seiniä koristaa yli 20 000 sinivalkoista laattaa (azulejos), joilla kerrotaan Portugalin historiaa. Millaista olisikaan kulkea työmatkallaan päivittäin tämän upean aseman kautta?

1900-luvun alussa rakennetulla São Benton rautatieasemalla lumouduimme täysin sinivalkoisilla laatoilla päällystetyistä seinistä ja katon koristeellisuudesta. Porton-vierailumme lopuksi päädyimme ajelemaan raitiovaunulla Dourojoen rantaa pitkin kulkevaa reittiä. Kyseinen linja on edestakainen reitti: päätepysäkillä kaikki matkustajat ohjataan ulos, jotta kuski voi kääntää penkit ympäri. Tämän jälkeen matkustajat pääsevät uudelleen sisään.

Lissabon, Euroopan läntisin pääkaupunki

Portosta matka jatkui kohti Lissabonia, missä majoituimme noin yhdeksän kilometrin päässä keskustasta sijaitsevalla Lisboa Camping & Bungalows -alueella. Lissabonissa riittää nähtävää, ja kävimme myös kaupungin lähellä sijaitsevassa Sintrassa, mistä löytyy upea Maurien linna ja Penan palatsi. Ihailtuamme näitä vanhoja linnoja ulkopuolelta ajoimme takaisin Lissaboniin Belém Towerille kuvaamaan auringonlaskua.

Penan palatsi (Palácio da pena, eng. Pena palace) Sintrassa.

Seuraavana päivänä ajoimme Time Out Marketiin lounaalle, minkä jälkeen katsastimme lisää nähtävyyksiä, kuten Santa Justan hissin sekä katottoman luostarin, Carmo Conventin.

Time Out Marketeja on eri puolilla maailmaa kahdeksassa muussakin kaupungissa. Saman katon alta löytyy paitsi kalaa, lihaa ja vihanneksia myyvä tori, myös eri ravintoloiden tarjoamia herkkuja pursuava ravintola-aluekin.

Kierroksen päätteeksi pistäydyimme Pastéis de Belém -kahvilaan juomaan cappuccinot ja syömään nuo kuuluisat ja suussasulavat Pasteis de Belem -leivokset.

Carmo Convent, “katoton luostari”, sekä luostarissa sijaitseva mahtava museo tekivät vaikutuksen.

Matkan viimeinen etappi, eteläinen Portugali

Lissabon jäi taakse ja matka jatkui kohti etelää. Pistäydyimme matkan varrella Manner-Euroopan läntisimmässä pisteessä, Cabo da Rocassa, jossa sai todella pitää hatustaan kiinni. Pikaisen visiitin jälkeen lähdimme kohti Turiscampo Bungalow Park -leirintäaluetta, joka sijaitsee Praia da Luz -nimisen kaupungin vieressä. Myös Lagosin hieno kaupunki on lähettyvillä, vain seitsemän kilometrin päässä. Tällä leirintäalueella kaikki oli viimeisen päälle siistiä ja kaunista. Vietimme alueella kokonaisen viikon tehden retkiä lähiseudulle.

Cabo da Rocassa tuuli niin, että tukka meinasi lähteä päästä. Tuuleen pystyi nojaamaan ja se ujelsi hienosti kivikossa.

Kuuluisaa näköalapaikkaa, Ponta da Piedadea, suosittelemme kaikille – rapputreenin sai kaupan päälle. Teimme myös retken Sagresiin ystäviemme pikkuautolla. ”The end of the world”, niin tästä paikasta kuulee sanottavan, sillä se on Euroopan lounaisin piste. 1400-luvulla sen uskottiin olevan maailman läntisin kolkka, ja auringon laskun pisteessä uskottiin auringon saavan meren kiehumaan.

Ponta da Piedadessa silmä lepää: meren ja kallioiden värit ovat kuvankauniita.

Näin tuli nähtyä taas yksi upea Euroopan maa. Portugali oli meille uusi tuttavuus, mutta tämänkertainen käynti ei taatusti jää viimeiseksi. Seuraavalla kerralla haluamme tosin varata enemmän aikaa maahan tutustumiseen.

Mikäli haluat tutustua Portugaliin syvemmin niin tästä videosta pääset mukaan Raulin ja Sannan matkaan tutkimaan Portugalin helmiä.

Mukavaa matkaa kaikille!

Aidot ja alkuperäiset Pasteis de Belem -leivokset maistuivat cappuccinojen kanssa kaupunkipäivän lepotauolla. Ostimme näitä ihania leivoksia oikein sixpackin, jotta niistä riitti mukaan vietäväksi myös matkailuautolle.

______

Haluatko lisää hyviä karavaanarin vinkkejä. Tilaa Best Caravanin uutiskirje ja pysy kartalla uusimmista eduista, tapahtumista ja blogeista.