Hyppää sisältöön

Asunto myyty ja retkeilyauto alla – Uusi arki alkaa!

Maiju ja Nasse ovat unelmoineet irtiotosta vuosia. Nyt unelmista tulee vihdoin totta. Pariskunta on myynyt asuntonsa ja muutto retkeilyautoon on takana. Aikaisemmilla reissuillaan Norjan Lofootit ja Marokon Marakesh ovat tulleet tutuiksi, kun pariskunta on matkannut itse tuunaamallaan pakettiautolla. Uuden retkeilyautonsa myötä he aikovat suunnata vuodeksi Eurooppaan.
Kuvat: Maiju Selmani
Asunto on myyty ja retkeilyauto on alla. Vuoden reissu Eurooppaan odottaa!

Maiju ja minä olemme uuden äärellä – asunto on myyty ja retkeilyauto on hankittu! Uusi jännittävä arki on alkamassa. Automatkailu sinänsä on meille ennestään tuttua, sillä olemme tehneet Eurotrippejä itse tuunatulla pakettiautolla useampaan otteeseen. Tulevasta reissusta tulee kuitenkin erilainen sillä matkustamisesta tulee hieman mukavampaa, kun oma vessa ja suihku kulkevat mukana. Lisäksi trangialla kyhätyt gourmet-ruoat jäävät osittain historiaan ja pääsemme nauttimaan hieman luontevammasta ruoanlaitosta.

Maijun ja Nassen asunto on myyty ja retkeilyauto on alla. Mercedes Vito vaihtuu Hymerin retkeilyautoon.

Meidän hyvin palvellut Mercedes Vitomme.

Unelma irtiotosta

Matkustaminen on meille elämäntapa. Olemme reissanneet muun muassa paljon Aasiassa, mutta Maijun lentopelon kasvaessa aloimme etsiä vaihtoehtoisia tapoja nähdä maailmaa. Lentäminen ei enää tuntunut hyvältä ilmastollisistakaan syistä. Ilmastokeskustelu vaikutti osaltaan valintaamme matkustaa vastedes maanteitse aina kuin suinkin mahdollista.

Irtiotto arjesta automatkaillen on ollut unelmamme jo pitkään. Aloimmekin säästää pakettiautoa varten 2016 syksyllä. Puoli vuotta myöhemmin rahaa oli tarpeeksi ja hankimme 16 vuotta vanhan Mercedes Viton. Muutaman kuukauden tuunauksen jälkeen pakettiauto oli valmis matkaan. Teimme ensimmäiset Eurotrippimme kesällä 2018.

Ensimmäisenä Lofooteille

Ensimmäinen matkamme suuntautui Norjan Lofooteille, josta on tullut viime vuosien aikana suomalaisten suosima matkakohde. Ymmärrämme täysin, miksi Lofoottien suosio on räjähtänyt. Paikka on suorastaan satumainen – vuonot ja luonto yhdessä luovat henkeäsalpaavan kauniin maiseman. Olen itse matkustanut yli 50 maassa, mutta Norjan luonto on ehdottomasti yksi vaikuttavimmista paikoista, missä olen käynyt. Tätä mieltä ovat monet muutkin Lofoottien kävijät. Mikä parasta – Lofootit on hyvä matkakohde niin kesällä kuin talvellakin.

Norjassa kaikki on kalliimpaa, joten omat eväät on hyvä olla matkassa mukana. Tässä valmistuu minun erikoinen eli nuudelisoppa.

Seuraavaksi Eurooppaan

Kun palasimme Lofooteilta, jatkoimme matkaa kotona vietetyn viikon jälkeen Baltian kautta Eurooppaan.

Liettuan Nida teki meihin vaikutuksen. Pitkät aurinkorannat, hiekkasärkät ja tunnelmalliset kylät viihdyttivät meidän lisäksemme muitakin matkustajia useamman päivän. Nidasta matkamme jatkui kohti Itävaltaa, joka on mielestämme yksi automatkailun hienoimmista kohteista Euroopassa. Sopivia puskaparkkeja löytyy Itävallasta aivan kirkkaiden järvien tuntumasta.

Slovenian, Kroatian ja Italian jälkeen matkamme jatkui Ranskaan, missä vierailimme Bourgognen alueella ja kahdesti Pariisissa. Ranskan vierailumme aikana Ranska selvitti tiensä jalkapallon MM-finaaliin ja kas kummaa pakettiautomme nokka kääntyi takaisin kohti Pariisia, missä pääsimme todistamaan Ranskan maailmanmestaruutta paikan päällä!

Nidasta löytyy upeat hiekkadyynit, jotka yltävät Venäjän rajalle asti.

Automatkailu tuo vapauden tunteen

Ensimmäisen reissumme myötä jälkeen ihastuimme automatkailussa sen tuomaan vapauden tunteeseen. Päädyimme kiinnostaviin matkakohteisiin välillä täysin sattumalta ja uusia samanhenkisiä ystäviä tarttui matkalta mukaan useampia.

Päätimmekin, että seuraavaksi lähtisimme reissuun vuoden 2019 alussa, mutta tällä kertaa ilman aikapaineita. Laitoimme asunnon vuokralle vuodeksi, otimme loparit töistä ja säästöt käytimme tulevaan reissuun. Ajatuksena meillä oli ottaa puolen vuoden irtiotto ja tutustua mahdollisimman moneen uuteen maahan ja kulttuuriin.

Kun matkamme alkoi vuoden 2019 alussa, oli päämääränämme mennä kohti lämpöä mahdollisimman pitkälle etelään. Löysimmekin itsemme hyvin pian Espanjan aurinkorannalta. Kuukauden Espanjassa vietetyn ajanjakson jälkeen matkamme jatkui Gibraltarille, josta näkyi Afrikan mantereelle Marokkoon. Ei mennyt aikaakaan, kun hankimme laivaliput ja ylitimme Gibraltarinsalmen. Marokon upeat maisemat, herkullinen ruoka sekä eksoottinen kulttuuri olivat molempien mieleen ja kokemuksena ainutlaatuinen.

Seuraavaksi kohteeksi valitsimme luonnollisesti Portugalin, jota voidaan pitää karavaanareiden luvattuna maana. Portugalissa parkkipaikkoja löytyy helpommin kuin muista Euroopan maista ja maisemat ovat toinen toistaan säväyttävämpiä. Melkein kahden kuukauden mittaisen Portugalin ihastelun jälkeen suuntasimme takaisin Suomeen.

Viihdyimme Suomessa kuukauden ennen kuin starttasimme viimeiselle roadtripillemme Mercedes Vitolla. Kesäkuussa 2019 alkaneella reissulla suuntasimme Itävaltaan Hallstattin kylään, jonka kiinalaiset ovat myös kopioneet Kiinaan. Hallstattista jatkoimme kohti Italian Gardajärveä, joka on Euroopan parhaimpia windsurfing-kohteita. Päätimme kokeilla tätä meille molemmille uutta lajia, sillä uudet ystävämme olivat innokkaina meitä opettamassa.

Italiasta ajoimme kohti Euroopan korkeinta vuorta Mont Blancia. Talvisista maisemista jatkoimme kohti Euroopan kalleimpiin maihin lukeutuvaa Sveitsiä, joka Itävallan tapaan kuuluu Euroopan pakko-kokea-kohteisiin. Maa on täynnä korkeuseroja, toinen toistaan kauniimpia laaksoja sekä täydellisen kirkkaita järviä.

Aiguille du Midi (3 842m) on Alppien korkein kohta, johon voi kiivetä ilman kiipeilyvarusteita.

Uusi arki alkamassa

Arki kotona tuntui reissujemme jälkeen kahlitsevalta. Päätimmekin myydä asuntomme ja tehdä automatkailusta elämäntavan – ainakin hetkeksi. Luovuimme hyvin palvelleesta Mercedes Vitostamme ja nyt allamme hyrisee Hymerin retkeilyauto, josta löytyy asumiseen kaikki tarvittava: keittiö, suihku ja tietenkin vessa.

Asunto myyty ja retkeilyauto alla! Tässä kuitenkin kuvaa pakettiautoreissultamme.

Karavaanarielämän upeimpia hetkiä on nauttia kesäisistä auringonlaskuista.

Tarkoituksenamme on lähteä Eurooppaan vuodeksi, sillä nähtävää riittää vielä. Suunnitelmissa on vierailla ainakin Isossa-Britanniassa sekä tutustua lähemmin Kaakkois-Euroopan maihin. Matkaamme pääsee mukaan seuraamalla Best-Caravanin TourDeVan-Instagram-tiliä.