Laadustaan, turvallisuudestaan ja mukavuudestaan tunnettu ranskalainen Challenger palaa Suomen markkinoille puoli-integroitujen, Ford-alustaisten matkailuautojen ja talvivarusteltujen, Fiat Ducaton päälle rakennettujen retkeilyautojen siivittämänä. Best-Caravanille ensimmäisenä saapuneet Challengerit ovat puoli-integroidut 270 Start Edition ja 287GA Graphite Edition Premium sekä retkeilyautot 114MAX Road Edition ja 127 Road Edition Premium. Retkeilyautojen sähköinen lattialämmitys ja lämmitetty harmaavesisäiliö, sekä matkailuautojen mukana vakiona tuleva Norden Line Arctic Pack takaavat lämpimät oltavat talvellakin.
Caravan-koeajotiimin syyniin ensimmäisenä pääsi Challenger 287GA Graphite Edition Premium. Mitä mahtaa tämä Fordin alustalle rakennettu matkakoti pitää sisällään ja miltä meno tuntuu tien päällä? Katso yltä koeajovideo!
Fordin alustalle rakennettu, puoli-integroitu Challenger 287GA Graphite Edition Premium on 6,99 metriä pitkä ja kokonaismassaltaan 3 500-kiloinen matkakoti viidelle. Challengerit ovat kattavasti vakiovarusteltuja, ja 287GA Graphite Edition Premiumissa laadukas varustelu näkyy muun muassa kojelaudan, vuoteen ja kalusteiden ominaisuuksissa, tyylikkäässä LED-valaistuksessa, korin koristelussa ja asunto-osan oven automaattisessa keskuslukituksessa. Mukavuuksia ei tästä tulokkaasta siis puutu!
Challenger 287GA Graphite Edition Premium on varusteltu Norden Line Arctic Packilla. Talvipakettiin kuuluu asunto-osan XPS-eristys, Truman 6D -diesellämmitin, sähkökäyttöinen lattialämmitys, eristetty ja lämmitetty harmaavesisäiliö, ohjaamon thermo-peitteet, jääkaapin talviritilä sekä alumiinikyljet. Lisäksi 105-litrainen raikasvesisäiliö sijaitsee lämmitetyssä tilassa matkailuauton pohjassa. Ajoneuvossa on paikka vain yhdelle kaasupullolle, sillä verkkovirran ohella matkakoti lämpiää diesellämmittimellä tai näiden yhdistelmällä. Lämmitystä voi käyttää myös ajon aikana. Diesellämmittimet ovat yleistyvä trendi Euroopassa ja nyt ne tekevät tuloaan myös Suomeen.
Takatalli on erittäin tilava ja mukaan mahtuu hyvin vaikkapa polkupyörät. 107 cm korkeassa ja 80 cm leveässä takatallissa on lastausovet molemmin puolin. Apukuskin puoleinen ovi on koko takatallin kokoinen ja vastapuolen ovi aavistuksen pienempi. Takatallin seinällä on lisäksi reilunkokoinen hyllytila sekä 230 V / 12 V -pistoke. Myös asuinosan oleskelutilassa ja makuuhuoneessa on runsaasti säilytystilaa. Erikoisuutena Graphite Edition Premiumissa on ulkopuolella sijaitseva kaasun ulosottoventtiili sekä ulkosuihkun venttiili.
Challenger 287GA:n ohjaamossa matkailijaa odottaa Fordin kojelauta. Monitoimiratti ja vaihdekepin nuppi ovat laadukkaan tuntuista, pehmeää nahkaa. Ratti on lisäksi säädettävä, eli juuri sopivan ajoasennon voi hakea säätämällä rattia korkeus- ja syvyyssuunnassa. Ajoasennosta saa henkilöautomaisen, mikä tulee varmasti miellyttämään monia kuskeja.
Ohjaamosta löytyy painikkeet mm. keskuslukitukselle, alamäkiavustimelle ja sutimisenestolle. Lisämukavuuksina löytyvät vielä sadetutka ja tyylikäs multimediasoitin, johon on integroitu laadukas peruutuskamera.
Ajokokemuksena Challenger 287GA on pehmeä ja hiljainen. Tehokas 2.0-litrainen, 170-hevosvoimainen Fordin dieselmoottori antaa mukavasti puhtia, ja 6-vaihteinen automaattivaihteisto toimii yllättävän sulavasti ja nopeasti tilanteessa kuin tilanteessa.
– Itselläni oli ennakkoluuloja 6-vaihteista vaihdelaatikkoa kohtaan – riittääkö se todella? Ennakkoluulot sai kuitenkin heittää romukoppaan, sillä vaihteiston ja moottorin yhteistoiminta oli todella sujuvaa! Joka tilanteeseen löytyy kyllä sopivasti vääntöä, kertoo koeajon tehnyt Raul Fall.
Challenger 287GA:ssa ohitusvoimaa riittää niin maantiellä kuin moottoritielläkin, ja kierrosluvut pysyvät mukavan alhaisina ja moottoriäänet sivistyneinä. Ainoastaan 90 kilometrin tuntivauhdista ohitukseen lähdettäessä vaihdelaatikko tuumi pienen hetken.
Challenger 287GA Graphite Edition Premium on viiden hengen matkakoti. Viides matkustajapaikka saadaan apukuskin takana sijaitsevasta sohvasta. Makuuhuoneen lisäksi kahden hengen makuupaikka löytyy oleskelutilan ylle laskettavasta laskuvuoteesta ja viides vuode rakentuu sohvien avulla.
Oleskelutila on avara, ja myös korkeussuunnassa jää mukavasti ilmavaraa pidemmällekin matkailijalle. Leveä panoraamaikkuna katossa tuo tilaan luonnonvaloa. Premium-tyyliä ja tunnelmaa tuo lisäksi katon musta pleksi, johon on upotettu LED-valot.
Kuskin ja apukuskin penkit kääntyvät kohti ruokapöytää, jonka ääressä on tilaa jopa kuudelle. Pöydän voi taittaa, mikä tuo avaruutta oleskelutilaan.
Tyylitelty keittiö kutsuu kokkaamaan. LED-valot valaisevat työtasoa, josta löytyy liesi kahdella kaasupolttimolla ja tilava pesuallas. Pesualtaan päällä on musta kansi, jonka kiinnikkeissä on muoviset tupet, jotka estävät kannen kolisemisen ajon aikana. Laatikostot ovat syviä ja tilavia. Mukaan mahtuu kevyesti kokin suosikkivälineet ja -astiastot sekä ruokailuvälineet koko poppoolle.
134-litrainen Dometicin jääkaappi säilyttää helposti muutamankin päivän eväät. Jääkaapin virranoton voi laittaa automaattiasentoon, jolloin se ajon aikana saa sähköä auton akuista ja pysäköitynä joko hupiakuista, verkkovirrasta tai kaasusta.
Vessan ja kylpyhuoneen yhdistelmä on ratkaistu kätevällä väliseinällä, joka piilottaa lavuaarin ja vessanpöntön taakseen silloin, kun mielii suihkuun. Suihkutila on suuri ja korkeuttakin löytyy reilusti. LED-valaistus mustan suihkuseinälevyn takana on tyylikkään näköinen ja tuo laatua ilmeeseen.
Makuuhuoneessa matkakodin mukavuus tiivistyy. Erillisvuoteet vankalla pohjalla takaavat sikeät unet, ja jos sänkyyn haluaa lisää tilaa vaikkapa kolmannelle nukkujalle, voi erillisvuoteet yhdistää välipatjojen avulla koko auton levyiseksi parivuoteeksi. Katossa on lisäksi ilmanvaihtotuuletin, jonka avulla kesähelteilläkin unet maistuvat makeasti.
Best-Caravanille saapuneisiin puoli-integroituihin Challenger 287GA Graphite Edition Premiumiin ja 270 Start Editioniin sekä 114MAX Road Edition ja 127 Road Edition Premium -retkeilyautoihin pääsee tutustumaan Best-Caravanin Hyvinkään toimipisteessä.