Norjan Tromssa on Pohjoismaiden suurin kaupunki napapiirin pohjoispuolella. Kaupunki sijaitsee Tromssan saarella. Huolimatta pohjoisesta sijainnistaan Tromssan seudulla vallitsee Golf-virran ansiosta leuto rannikkoilmasto. Talven pakkasennätys Tromssassa on, yllättävää kyllä, vain −18 °C ja keskilämpötila tammikuussa −4 °C.
Jäämeri pysyy sulana talvella ja meriveden lämpötila on keskimäärin 8 °C. Tämä kaveriporukka on aikaisempina vuosina lumilautailun lisäksi käynyt surffaamassa Jäämeren aalloissa. Paksulla lämpöpuvulla tarkenee merellä mainiosti.
Suomen Lapissa on paljon mökkitarjontaa mutta Norjan puolella vuokramökkejä on todella vähän ja niiden hintataso on verrattain korkea. Puolet kaveriporukasta vuokrasi hyvin varustellun mökin ja toinen puoli pääsikin asuntoauton kyytiin.
Lumilautailuporukan päämääränä oli Tromssan lähistössä sijaitseva Lyngen, jota kutsutaan Pohjolan Alpeiksi. Alue tarjoaa mahtavat ulkoilumahdollisuudet ja loputtomasti koskemattomia rinteitä lumilautailuun. Iso osa matkan viehätyksestä on upeat maisemat ja retkeily. Seudulla näkee paljon suomalaisia matkailuautoilijoita.
Idea asuntoautosta syntyi matkan valmisteluvaiheessa. Yhdistyyhän autossa ison tavaratilan lisäksi keittiö, makuuhuoneet ja väljä matkustustila. Matkailuautossa pystyi oikaisemaan jalkansa ja löytämään mukavan matkustusasennon. Lumilautailijoilla on paljon isoja varusteita mukana. Todella tilava takatalli imaisi kaikki varusteet vaivatta sisäänsä. Sisätiloissa ei tarvinnut väistellä lumilautoja. Tällaisia tilaa vieviä varusteita on vaikea sovitella henkilöauton kyytiin.
Sopiva asuntoauto tarttui mukaan Best-Caravanilta. Matka taittui mukavasti ja iloisin mielin. Olihan perillä odottamassa uskomattomat maisemat ja mahtavat, koskemattomat rinteet. Ruokaostokset tehtiin pääosin Suomen puolella sillä hintataso Norjassa on verrattain korkea. Siinä säästyi pitkä penni, koska isolla porukalla on iso nälkä varsinkin koko päivän lasketeltuaan.
Koska matka oli pitkä, taukojakin pidettiin. Asuntoautolla voi pysähtyä minne vaan ja laittaa kahvin tulemaan. Asuntoautoilija ei ole riippuvainen ympäristön palveluntarjoajista. Niitä ei Lapin selkosilla liikaa olekaan.
Ensimmäinen yö vietettiin Rovaniemellä ja sieltä sitten suoraan määränpäähän Lyngeniin. Tiet olivat jäässä ja lunta oli paljon mutta mukaan otettuja jääketjuja ei kuitenkaan tarvittu.
Yhtä yötä lukuunottamatta kaverukset yöpyivät mökin pihassa sähköverkkoon kytkettynä. Mökissä oli mukava viettää iltoja ja kerrata päivän laskettelukokemuksia sekä kokkailla yhdessä. Myös suihkut olivat kaikkien käytössä.
Asuntoautolla oli mukava ajella ja katsella sopivia rinteitä. Kun pysähtyi, taukotupa oli valmiina ja kaikki lasketteluvarusteet mukana. Lumitilanne vaihtelee paikallisesti ja asuntoautolla pääsee aina mieluisan rinteen juurelle.
Asuntoauto toimii tukikohtana laskettelussa. Siellä voi päivän aikana käydä huoltamassa ja vaihtamassa varusteita sekä kokkailla ruokaa. Rinteessä oli lisäksi eväät mukana.
Ruokalistalla oli helppoa ja nopeaa ruokaa: pastaa, riisiä ja kanaa. Kokki teki myös pidempää haudutusta vaativaa karjalanpaistia matkailuauton uunissa. Laskettelijoiden ruokahalua voisikin verrata hevosen ruokahaluun. Mukana kulkeva keittiö olikin todella tarpeeseen.
Päivän ohjelma oli yksinkertainen: lumikengillä rinnettä ylös ja lumilaudalla tai lumisurffilaudalla alas. Rinteissä ei ollut tietenkään hissejä eikä alhaalla odottanut ruokakioskia. Upeat maisemat, terveellinen ulkoilma ja retkeily ovat laskettelun lisäksi tärkeä osa lajin viehätystä.
Päivän mittaan ehtii tehdä 3-4 nousua ja laskua päivässä. Lumikengillä kipuaminen tunturin rinnettä pitkin ylös on varsin fyysinen suoritus. Näkymät ylhäällä kuitenkin palkitsevat ponnistuksen – sitten kihelmöivä laskun odottaminen ja laskettelureitin päättäminen.
Lumilautojen lisäksi kaveruksilla oli mukana myös lumisurffilautoja. Niissä ei ole siteitä vaan laudalla seisotaan vapaasti surffilaudan tapaan. Laudassa on toki turvanaru kaatumisen varalta. Näin lauta ei lähde vapaasti rinnettä alas vaarantaen muita laskijoita. Meno on saman tyyppistä kuin meren aalloilla. Lumisurffilaudalla lasku on yllättävän helppo oppia, jos on aiemmin lasketellut tai surffannut vedessä.
Norjassa annetaan hyvin tietoa säästä ja lumivyöryriskistä. Lumivyöryriski oli tällä reissulla korkea, joten porukka päätyi laskemaan metsikköisillä rinteillä, joilla lumivyöryriski on huomattavasti pienempi. Vauhti säädetään turvalliseksi taitojen mukaan. Tuntureilla näkyikin vanhoja lumivyöryjä. Kokeneet laskettelijat osaavat tulkita rinnettä ja arvioida sen riskejä. Turhia riskejä ei oteta.
Myös varustuksessa on huomioitu turvallisuus. Kaikilla laskettelijoilla oli mukana lapiot sekä ABS-reput, joista aukeaa kaasupatruunan avulla ilmapatja selän puolelle lumivyörytilanteessa. Se pitää laskettelijan vyöryn pinnassa. Muutoin voi upota jopa neljän metrin syvyyteen. Mukana oli myös piipparit, jotka lähettävät paikannussignaalia etsijöille hätätilanteessa.
Kuvaaminen on osa lajin viehätystä. Nykytekniikalla saakin varsin näyttäviä videoita ja valokuvia. Kypäräkamera ja kuvauskopteri antavat uusia näkökulmia. Yksi porukan jäsenistä, Heikki Suoraniemi, on kuvaamisen puoliammattilainen. Kuvamuistoja on mukava jakaa kavereille ja muistella laskettelureissuja yhteisissä illanvietoissa kuvia ja videoita katsellen.
Asuntoautolla tehty reissu täytti kaikki odotukset ja jopa ylitti ne. Asuntoauto on kaiken kaikkiaan oiva matkakumppani niin matkalla kuin perilläkin. Yhdistyyhän siinä ykkösluokan matkanteko hotellimaisiin sisätiloihin. Kokemus oli kaiken kaikkiaan positiivinen ja seuraavaa reissua on vaikea kuvitella ilman asuntoautoa.
Ehkä seuraavalla reissulla karavaaniin liittyy toinenkin asuntoauto.