Hyppää sisältöön

Ensimmäistä kertaa matkailuautolla Norjaan

Ensimmäinen reissumme matkailuautolla tarkoitti meille vapautta mennä minne haluamme. Vaikka olimmekin ensimmäistä kertaa liikenteessä kookkaalla matkailuajoneuvolla, oli matkanteko meistä helppoa. Kyllä täysin ensikertalainenkin oppii nopeasti, miten matkailuautolla ajetaan! Katso reissuvideostamme, miten upeissa maisemissa saimme viettää viikon.
Kuvat: Sami Laitinen

Matkailuautolla Norjaan – auton keula kohti Senjan saarta

Viikon mittainen reissumme matkailuautolla Norjaan alkoi Best-Caravanin toimipisteestä Hyvinkäältä. Paikan päällä tutustuimme Sunlight T 68 XV -matkailuautoon, joka tulisi olemaan kotimme seuraavan viikon ajan. Kyseessä on Sunlightin juhlamalli ja auto tuntuikin todella ylelliseltä ja mukavalta. Kävimme Best-Caravanin kanssa läpi kaikki, mitä matkailuauton käytössä tulee ottaa huomioon. Vaikka olimme käytännössä ensikertalaisia, tuntui matkailuauton käyttöönotto helpolta ja vaivattomalta.

Tällä Sunlight T 68 XV-llä pariskunta lähti ensimmäistä kertaa matkailuautolla Norjaan.

Matkakotinamme toimi mukavuuksin varustettu Sunlight T 68 XV.

Tyttöystäväni Riian ja minun määränpäänä oli Pohjois-Norjassa sijaitseva saari nimeltä Senja. Olimme vierailleet saarella aiemminkin, mutta kyseessä oli nyt ensimmäinen kerta matkailuautolla.

Kilometrejä kertyisi yhteen suuntaan noin 1 400 km, joten meille tärkeää oli matkustusmukavuus. Tämä oli onneksi kunnossa Sunlightissamme. Matkailuauto onkin yllättävän ketterä ja helppo ajaa, kunhan muistaa ottaa huomioon auton runsaan seitsemän metrin pituuden. Reissaamisen mukavuus ja helppous realisoituivat heti ensimmäisenä yönä, kun päätimme pysähtyä pitkän ajomatkan jälkeen pysäköintialueelle ja käydä nukkumaan.

Täydellinen päivä matkailuautolla matkustaen

Toisena matkustuspäivänä meillä oli reilusti ajettavaa. Norjan puolella olevat vuorimaisemat pitivät meidät hymyssä suin ja virkeinä ja lopulta olimme perillä ensimmäisessä kohteessamme. Pysäköimme matkailuautomme niille varatulle alueelle ja lähdimme kapuamaan kohti Segla-vuoren huippua.

Kyseessä on yksi Senjan saaren kuuluisimpia vuoria ja se kohoaa 639 metriin merenpinnan yläpuolelle. Vaellus huipulle oli raskas, mutta ylhäällä meidät palkitsi upeat maisemat yli vuorien ja vuonojen.

Senjan saarella oli reilusti muitakin ihmisiä liikkeellä niin henkilöautoilla, polkupyörillä kuin matkailuajoneuvoillakin. Emme antaneet tämän kuitenkaan häiritä, vaan jatkoimme paikkojen tutkimista. Matkailuautoilu osoitti jälleen hyvät puolensa, kun meille tuli nälkä ja halusimme nopeasti ruokaa. Sunlight T 68 XV:n tilavassa jääkaapissa saimme tuotua mukanamme reilun määrän murkinaa. Pysähdyimme rannalle ja rupesimme kokkailemaan, jonka jälkeen istahdimme alas nauttimaan hyvästä ruuasta, jylhistä vuoristomaisemista ja upeasta säästä.

Valokuvausta keskiyöllä ja lettuja auringonlaskussa

Koska Pohjois-Norjassa on heinäkuun puolessa välissä yötön yö, pyrimme keskittämään vaelluksemme myöhäisen illan ja aamuyön tunteihin. Tällöin vallitseva valo on parhaimmillaan ja valo- ja videokuvauksen kannalta maisemat ovat näyttävimmillään. Pohjois-Norjan matkamme ja muiden matkojemme kuvasatoa löytyy lisää Instagramista ja Facebookista.

Suuntasimme matkailuautomme kohti Tungenesetin picnic-aluetta, jonka kallioilla voi ihastella täydellistä auringonlaskua. Tämän jälkeen ajoimme vähän matkaa ja aloitimme yön viimeisen vaelluksen. Tällä kertaa suuntasimme kohti Barden-nimistä huippua, jossa ihastelimme auringonnousua. Kokonaisuutena reilu neljän tunnin vaellus oli uuvuttava mutta antoisa.

Näkymä Hesteniltä Segla-vuorelle päin.

Kapuaminen Hesten-vuoren huipulle kannattaa, koska sieltä avautuu upeat näkymät jyrkälle Seglalle.

Viimeisenä päivänä Senjan saarella kävimme vielä kapuamassa ylös Hestenin huipulle. Tämä paikka on käymisen arvoinen, koska se tarjoaa upeat näkymät Segla-vuorelle päin. Myöhemmin iltapäivällä starttasimme Sunlight T 68 XV:mme määränpäänämme Lofootit. Kyseessä on monesta saaresta koostuva saariryhmä Pohjois-Norjassa.

Matkan varrella matkailuauton käytännöllisyys nousi taas arvoonsa. Olimme ajaneet jo pitkän matkaa, kun huomasimme täydellisen levähdyspaikan rannassa. Pysähdyimme paistamaan lettuja, koska aina on hyvä hetki syödä lettuja! Nautimme niitä hiljalleen laskevaa aurinkoa ihaillen, kunnes jatkoimme matkaa kohti Lofootteja.

Lettujen paistoa matkailuauton liedellä.

Ollessamme matkailuautolla Norjassa söimme lettuja rannalla auringonlaskussa.

Aina on hyvä aika syödä lettuja! Erityisesti merenrannalla auringon laskiessa taustalla.

Pikkukyliä ja vuorenhuippuja

Matkamme taittui hiljalleen pienten kylien ja lukuisten saarien ja tunnelien läpi. Maisemat olivat uskomattomia ja toinen toistaan upeampia. Onkin hyvä varata riittävästi aikaa alueen tutkimiseen, koska vuorenhuippuja, jonne voi kiivetä on todella paljon.

Valokuvausta yöttömässä yössä norjalaisessa kylässä.

Vallitseva valo oli valokuvaukseen parhaimmillaan yöttömän yön aikaan.

Meidän listallemme mahtui kaksi vaellusta, joista jälkimmäinen on nimeltään Reinebringen. Tämän vuoren huipulta aukeavat henkeäsalpaavat näkymät Reinen kylän yli. Vaellus, tai pikemminkin porraskävely, on erittäin suosittu. Tästä syystä kannattaakin suunnata vaellukselle todella myöhään tai hyvin aikaisin.

Norja ja matkailuauto ovat täydellinen yhdistelmä

Reinebringenin vaelluksen jälkeen nukuimme pitkään. Seuraavana päivänä lähdimme kotimatkalle, johon varasimme reilusti aikaa. Kokonaisuutena viikon mittainen matkamme Sunlight T 68 XV -matkailuautolla Norjaan oli onnistunut. Saimme kivuta monelle vuorelle, nähdä upeita maisemia ja kokea unohtumattomia hetkiä.

Reinen kylä Reinebringenin huipulta.

Matkamuistoja Reinebringeniltä. Huipulta avautuu upea maisema Reinen kylään.

Vaikka olimme ensimmäistä kertaa liikkeellä matkailuautolla, emme kokeneet liikkumista vaikeaksi. Päinvastoin mielestämme matkailuautoilu on äärimmäisen hieno ja miellyttävä tapa matkustaa.

Koska olimme kuitenkin ensikertalaisia, olimme erityisen varovaisia liikkuessamme kapeilla vuoristoteillä. Tiet ovatkin usein hyvin kapeita ja mutkittelevia, joten maltti on valttia erityisesti silloin, kun tiellä on vastaantulevaa liikennettä. Vaikka Sunlight T 68 XV onkin yllättävän ketterä asuntoauto, on syytä muistaa, että sillä on pituutta yli seitsemän metriä ja se on myös leveämpi kuin normaali pakettiauto.

Norja ja matkailuauto ovat täydellinen yhdistelmä, sillä silloin voi liikkua täysin vapaasti ja oman mielen mukaan. Koti kulkee aina mukana, minne ikinä menetkin ja voit joka ilta olla varma, että pääset omaan tuttuun sänkyyn.

Matkailuautolla Norjassa vuonon rannalla.

Ensimmäinen reissu matkailuautolla Norjaan oli erittäin onnistunut. Matkailuauto ja Norja ovat täydellinen yhdistelmä!