Matkailuauton omistajalla on leppoisa elämänasenne:

Vanhaa en vaihda!

Risto Autio pitää kynsin hampain kiinni 1970 vuosimallin Mercedes Benzistään, eikä hennoisi luopua ajokistaan vaikka uudempia ja entistä ehompia matkailuautoja olisi tarjolla. Mersu on vanha Sokoksen jakeluauto, joka on rakennettu matkailuautoksi vuonna 1988. Näyttelijäkollega Veikko Honkanen lainasi kyseistä autoa vuosia takaperin Autiolle, kun hän muutti maalle Hausjärvelle.

Siinä muuttoreissulla ratin takana muuta liikennettä korkeammalta seuratessa Mersu teki Autioon sen verran lähtemättömän vaikutuksen, että myöhemmin kun hän kuuli Honkasen olevan luopumassa ajokistaan, mies halusi oitis ostaa menopelin omaan huomaansa.

- Ratin takana on bussi- tai rekkakuskin tunnelmaa, istut korkealla. Rattia kun pyörität saat pyörittää hartiavoimin, maantiellä se ei haittaa, mutta kaupungissa Mersu on hieman työläs ajettava, Autio naurahtaa.

Karavaanarit ovat tunnetusti samaa klaania, mutta sen lisäksi varsinkin Mersu-miehet ovat samaa perhettä. Kyseisiä Mersuja on tien päällä kesäisin satoja, jokaisessa on kuitenkin jotain uniikkia ja monelle vanha tekniikka on juuri se miksi kyseisestä pidetään. Kyseisen 330 000 kilometriä mittariinsa keränneen ajokin voi aika pitkälle korjata itse, tekniikan ollessa simppeli ilman mitään ylimääräisiä hienouksia.

- Koska auto on vanha, siinä on samalla rempattavaa ja kaikenlaista näprättävää tasaiseen tahtiin ja se sopii mulle.

Kerran Autio kertoo koettaneensa uusia omatoimisesti autoonsa helmapellit, joka tosin menivät uusiksi ammattimiehen tekemiksi pari vuotta jälkeenpäin. Öljynvaihdot ja perushuollot mies tekee autoon itse ja toki tien päällä välillä vaihdellaan pyyhkimensulkia.

Selkeän tekniikan lisäksi Mersu pitää sisällään kaikki mitä nykyaikaisissa matkailuautioissa on; lämmitysjärjestelmät, keittiön, suihkun ja juoksevan veden. Makuutilat ajokissa on viidelle hengelle ja auto on rekisteröity kahdeksalle.

vanhaaenvaihda3_600

Kiire loppuu tien päälle

- Matkailuautoilu on hieno tapa liikkua ja tutustua Suomeen. Mieluummin matkailuautoelämää, kuin mennä hotelliin tylsistymään. Silloin voi heittäytyä mihin vaan majoittumaan, mieluummin niin, Autio lisää matkustustyylissä olevan oma vapautensa ja rytminsä.

Hän suosiikin kotimaan matkailua, ainoastaan kerran karavaanariretki on suunnannut myös Ruotsiin. Vanhalla autolla ei ole koskaan kiire, koska sillä ei ajeta yli 80 km/h. Kulutus sillä on puolestaan 10-15 litraa sadalla kilometrillä.

Aikaisempaan näyttelijäntyöhön verrattuna matkailuautoilu on ollut Autiolle todellista vastapainoa. Samoin nykyiselle työlle eduskunnassa, johon hän kulkee päivittäin Hausjärveltä Helsinkiin 2-3 tuntia päivässä. Aamuisin mies ajaa henkilöautolla Riihimäkeen ja sieltä julkisilla pääkaupunkiin.

Viime talvena matkailuauto oli miehellä vaalikäytössä ja samalla se herätti suurta sympatiaa meni hän minne tahansa.
- Mä kurvasin tommosella ikivanhalla siihen vaalitilaisuuteen muiden viereen, Autio sanoo ajokkinsa kertovan samalla elämänasenteesta.

Vaalikampanjan lisäksi Autio hyödyntää matkailuautoaan vastaavasti ensi kesän tilanteissa, esimerkiksi mennessään maaseututapahtumiin ja yöpyy siinä edelleen mieluummin kuin hotelleissa jälleen kerran. Autio innostuu kertoessaan, kuinka Mersussa voi pitää privaatti-istuntoja keitellä ihmisille kahvia pöydän ääressä, omat edustustilat mukana. Mersusta löytyy myös moderni nykytekniikka kuten MP3 soittimet ja kaiuttimet katossa. Tietokoneen kautta voi halutessaan katsella TV:tä.

Karavaanarikulkue isolla kokoonpanolla

Aution perhe suosii muutenkin uusiokäyttöä kuin matkailuautossaan. He asustelevat 20-luvulla rakennetussa talossa, joka on suojelurakennus.
- Vanhassa on säilyttämisen arvoa. Nykyihminen kuluttaa liikaa vähän kaikkea tiuhalla tahdilla.
Autio kertoo pitävänsä myös pyöräilyä. Eräs kaveri on tehnyt hänelle pyörätelineet 5 – 6 pyörälle matkailuauton taakse, joten koko perheen kokoonpanolla on hyvä reittien varrella myös retkeillä luonnossa.

Uusioperheessä Autiolla on nykykokoonpanossa lapsia neljä ja lisäksi hänellä on kolme aikuisempaa lasta. Myös Aution isä asuu perheessä, joten katon alle mahtuu hyvin kaikki seitsemän henkeä.

Mies kertoo vakiolomailupaikkojen olevan molempien ydinperheiden kesämökkipaikat Tammisaaressa ja Turun saaristossa Rymättylässä, jossa he myös yöpyvät matkailumersussa. Viime kesänä Autiolle kertyi kilometrejä ainoastaan tuhat, sillä kaksosia odotellessa perheellä ei tullut niin paljon ajeltua. Keskimäärin Mersu näkee kesässä 5000 kilometriä.
- Lapset tykkää hirveästi matkustaa, kun saavat nukkua parviosastolla ihan ylhäällä. Meillä on myös kolme koiraa ja kissa yleensä lomareissuilla mukana.
Perheen kissa aiheuttaa lähes poikkeuksetta kinkkisiä tilanteita karkaillessaan vieraassa paikassa, muun perheen metsästäessä lemmikkiä takaisin Mersun kyytiin.

Ei herkkänahkaisten ajokki

Kyseisen matkailuauton omistajan ei sovi olla muutenkaan herkkänahkainen. Autio kertoo Mersunsa jättäneen montakin kertaa tielle. Pahinta on polttoaineen loppuminen, mitä hänelle matkalla on tapahtunut.

- Mulla ei ole toiminut polttoainemittari, joten kirjaan ylös koska olen tankannut ja paljonko. Kone täytyy ilmata, jos polttoaine loppuu ja se on viheliäisin homma jonka maantiellä joutuu tekemään.
Toissakesänä Rymättylän reissuilla auton vauhti vain hiljeni ja hiljeni, vaikka mies kuinka painoi kaasua. Määränpäässä Autio sitten teki kaikenlaisia huoltotoimenpiteitä, putsasi suodattamia ja etsi vikaa kaikista mahdollisista paikoista. Kotimatkalla mies joutui toteamaan, ettei liiku yhtään kovempaa.
- Kotona kekkasin, että auton kaasupolkimen mekanismin säätövara oli tapissa. Mekanismin vipu ei vääntänyt lisää polttoainetta. Luulin siis, ettei se saanut polttoainetta. Rupesin säätämään uusiksi sillä seurauksella, että sain rikki koko kaasuvivuston. Ajoin sitten ilman moottorikoppaa ja toisella kädellä kurottelin kaasuvivustoon lattiatasolla.

Niin mies näki nippanappa ohjata ja ajaa kaverin luokse maatilalle, joss hitsauskamojen avulla, ajoneuvon säätövaraa kyhättiin uusiksi ja nyt Mersu kulkee taas kovaa.

- Joskus on käynyt mielessä harkita vastaavanlaista uudempaa, sitten tarkemmin ajateltuna en tahdo vaihtaa. En tykkää ihan uusimmista matkailuautoista. Tässä on omanlaisensa fiilis ja uusissa matkailuautoissa ei ole mitään näprättävää.

Kaikki kompaktisti mukana

Enemmän kuin kolme kertaa Autio on jäänyt nykyisinkin auton kanssa jumiin.
- Oltu joko häissä tai yövytty mielenkiintoisessa paikassa, niin aamulla auto ei lähde käyntiin, esimerkiksi akku on purkautunut, jos vaikka vesihana on jäänyt komeron puolella auki.

Kyseisen seurauksena Autio kertoo tehneensä taas taikatemppuja ja soitelleensa ihmisiä apuun, sillä autoa ei kahdestaan työnnetä käyntiin missä tahansa,
sen painaessa 3500 kg.

Matkailuautoilun ihanuutta Autio ei silti lähde koskaan kiistämään.

- Kyl se karavaanareiden yhteenkuuluvuuden tunne, että käsi on koko ajan pystyssä kun vastaan tulee, saa tien päälle, Autio kertoo myös ihmisten olevan useasti juttelemassa vanhan auton luona levähdyspaikoilla ja hänestä onkin hauskaa vaihdella kuulumisia.

Matkailuautossa on myös aina kaikki kompaktisti mukana, mitään ei tarvitse lähteä hakemaan muualta.
[fb_button]

Teksti Merja Haukipuro

Comments are closed.

Tilaa uutiskirje

Älä jää uutispimentoon! Uutiskirje sisältää uutisia ja ajankohtaisia tarjouksia.



Tilaa Bestis

Bestis on karavaanareille suunnattu maksuton asiakaslehti, joka ilmestyy 4 kertaa vuodessa.