rakkauskestaa_700

rakkauskestaa1_400bc-video150

Le test de l’amour françaises

Rakkaus kestää

Claude Turpinin ja Maryline Dodardin ja heidän pikkuisen Latikan matka on jatkunut läpi Euroopan, ihan Sisilian kärkeen saakka. Pohjolan eksotiikka on vaihtunut leudompiin säihin ja välimerellisiin tunnelmiin.

Talvi teki tuloaan loppuvuonna 2011. Suunnitelmien mukaan Turpin-Dodardin perhe suuntasi talvehtimaan leudommalle ilmastovyöhykkeelle. Kun he lähtivät maa oli musta, mutta ilmat alkoivat kylmentyä ja pakkasessa italialaisvalmisteinen matkailuauto alkoi olla turhan vilpoinen asuinpaikka. Ohut eristys ja akkujen ja kaasun huima kuluminen lämmitykseen vauhdittivat päätöksentekoa. Kun tiet olivat vielä sulat, onnistui lähtö kesärenkailla turvallisesti.

Jälkeenpäin ajatellen runsasluminen, mutta myöhäinen talvi olisi ollut todellinen koettelemus ja ikimuistoinen vähän ikävällä tavalla.

Talvi tuli Italiaankin. Pisassa satoi 5 cm lunta ja yölämpötilat laskivat viiteen asteeseen. Tämäkin oli vähän liikaa lomalaisille.

Nopeasti kotiin Ranskaan

Talvinen Pohjois-Eurooppa ei tarjoa paljon matkailijalle. Baltian maat ja Puola eivät ole kovin miellyttäviä matkamaita talvisaikaan kun kaikki turistipaikat ovat kiinni ja heikot karavaanaripalvelut ovat vieläkin heikompia talvella. Matka jatkui Saksan läpi kotiin Fambouhansiin. Siellä tietenkin piti tavata lähisuku ja tuttavat ja kertoa matkan kuulumiset. Kotona Ranskassa saimme korjattua myös auton pikkuviat ja täydennettyä matkavarustusta. Pyykit ja vuodevaatteet oli mukava pestä siellä ja vaihtaa kuluneet uusiin. Alkumatka antoi runsaasti kokemusta mitä kannattaa pitää mukana ja mitkä ovat turhia. Ja onhan pikku-Latikallekin mukava nähdä sukua, etteivät vallan unohdu.

Suunnaksi Italia!

Tammikuun lopulla matkalaisemme olivat jo Nizzassa ja Monacossa Välimeren rannalla. Italia on täynnä kultturia, ruokaa, historiallisia paikkoja ja tarjoaa jopa talvella siedettävät sääolosuhteet. Dieselin hinta on yksi euroopan korkeimmista: se vaihtelee 1,60 ja 1,90 e välillä. Onneksi välimatkat ovat lyhyet ja pysähdysajat pitkät.

Italiassa matkailuautossa majoittuminen ei ole aina ongelmatonta. Nizzan ja Pisan välillä vuoristoisessa maisemassa majoittuminen matkailuautolla on jyrkästi kielletty. Vain maksullisilla leirintäalueilla saa majoittua. Ne maksavat keskimäärin 15 e /yö. hintaan toki kuuluu sähkö, mutta sen voimakkuus on vain 500 W, joka ei riitä edes pienen sähkölämmittimen virraksi. Täällä tuli todella ikävä Best-Caravanin palveluita, jossa kaikki toimi. ”Parks for pigs compared to big spaces in Finland.”

Sisiliassa ihmiset ovat ystävällisiä ja tahtoivat tietää matkamme vaiheista läpi Euroopan. Mukava yllätys oli hedelmien ja vihannesten hinnat: appelsiinit ja kirsikkatomaatit 1 e/kg, fenkoli 0,25 e/kg. Kaikki oli tuoretta ja maukasta. Sisilian varjopuoli on sen saastuneisuus. Teollisuus ja maatalous on surutta ryöstöviljelleet tätä saarta ja aiheuttaneet ikävää tuhoa niin kauniille luonnolle.

rakkauskestaa6_600
Kumpi on kallellaan? Pisan torni oli vaikuttava, mutta ympäröivä kaupunki ei kovin kaunis.

Matkaa sesongin ulkopuolella

Italia on ollut ainoa maa, jossa turistitoimisto on talvella avoinna vain pääkaupungissa. Juuri mitään turistipalveluita ei tähän aikaan vuodesta ole saatavilla. Italian itärannikko on talvistaikaan miltei suljettu. Kaupat ovat usein kiinni, rannoillekaan ei usein pääse. Yksityisiä rakennustyömaita kaikkialla. Kesällä maksulliset pysäköintipaikat ovat talvella ilmaisia.

Saavuimme eräälle leirintäalueelle tarkoituksena olla alueella kaksi yötä. Palvelut eivät olleet ihan Pohjoismaisella tasolla. Suihkuista ei tullut vettä ja pitkien neuvotteluiden jälkeen alueen omistaja sai hanoista virtaamaan oranssia vettä. Pestyämme vaatteita siellä, vaatteisiin jäi oransseja tahroja. Alue ei ollut valaistu ja koko ajan sai varoa syviä kuoppia ja reikiä, summaa Claude yhtä huonointa leirintäkokemustaan koko matkalla.

Seikkailu jatkuu Sloveniassa

Italia on nyt nähty ja Slovenian raja ylitetty upeaa, kahden kallioseinämän välistä kaarisiltaa pitkin, kertovat matkalaiset udesta vaiheestaan. Kevät on jo pitkällä, luonto on vehreää ja säät suotuisia. Matkamme on tullut uuteen vaiheeseen ja vuorossa ovat Itä-Euroopan maat. Mutta se onkin uuden tarinan aihe, päättää Maryline lopuksi.
[fb_button]

Teksti ja pääkuva Jukka Klemetti, muut kuvat Clauden ja Marylinen muistikortilta.

Comments are closed.

Ota Yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Älä jää uutispimentoon! Uutiskirje sisältää uutisia ja ajankohtaisia tarjouksia.



Tilaa Bestis

Bestis on karavaanareille suunnattu maksuton asiakaslehti, joka ilmestyy 4 kertaa vuodessa.







%d bloggers like this: