Tilavuutta ei puutu Concorden Linerin 990 M Bar Versionista, jollaisella Rinteen perhe ajelee nykyään. Viime keväänä Raimo Rinne karautti Saksaan hakemaan suomalaiselta maahantuojalta tilaamansa matkailuauton suoraan tehtaalta. Hakumatka oli miehen mielestä kokemuksena hieno.

Paikanpäältä tehtaalta haettaessa sai käyttöön huoltomiehen, joka opasti auton käytössä puoli päivää. –Auton voi tuottaa maahan toki maahantuojalla, jonka kanssa kaupat solmitaan. Halusin kuitenkin ehdottomasti käydä itse tehtaalla. On kiva kokemus ajaa itse tehtaalta auto kotia, kauhajokinen Rinne kertoilee.

Concorden kokonaishinnaksi kaikilla varusteilla tuli 290 000 euroa. MAN-alustalla varustetussa autossa on kymmenen tonnin kantavuus. Lisäksi automaattilaatikosta löytyy 12 vaihdetta.

Lähtökohtana Rinteillä oli ostaa niin hyvä ajoneuvo kuin Euroopasta pystyy hankkimaan. – Tutkimme kaikki vaihtoehdot huolellisesti ja päädyimme tähän malliin, koska halusimme mahdollisimman väljät sisätilat. Tästä mallista löytyy kaikista eniten tilaa. Joillakin kilpailijoista olisi löytynyt sisätiloiltaan suunnilleen samankokoinen. Niissä kuitenkin auton pituus jää reiluun 8 metriin. Tämä on kymmenen metriä pitkä. Ajoneuvo viehätti tilankäytöltään ja järjestelyiltään. Concordessa myös muotoilu ja viimeistelytaso ovat huippua, summaa Rinne Concorden ominaisuuksia.

Ranskassa Euroopan paras tieverkosto

Rinteen pariskunta on harrastanut matkailua ympäri Eurooppaa jo yli 20 vuotta. Meneenä kesänä heidän Euroopan kiertueensa oli jo seitsemäs perättäinen. Kesällä lähes kymmenmetrinen Concorde lipui Saksan lisäksi Itävallan, Slovenian, Italian ja Ranskan halki. Monacossa ja Vatikaanissa perhe otti autonsa takaluukusta kolmipyöräisen skootterin, jolla he huristelivat vuorotellen tytär mukanaan maan pienillä kujilla. Kookkaalla matkailuautolla ei näin kapeille kujille olekaan asiaa.
Rinne kertoo Ranskassa olevan Euroopan parhaat tieverkostot, kun taas Saksassa teiden kunto on alkanut hiljakseen rapistumaan. Sloveniassa tiet ovat jo miehen mukaan paremmat Saksaan verrattuna ja Italiassakin ne paranevat koko ajan. Tietulleja Rinne ei pidä ongelmana Euroopassa. Ranskan läpi ajamiseen Concordella kului tullimaksuihin noin 60 euroa/päivä. Ranska onkin tunnettu korkeista tietulleistaan. Sloveniassa on puolestaan edulliset tietullit.
Viime kesänä perhe asui matkailuautossaan 5,5 viikkoa lomamatkallaan. Rinne sanoo majoituksen olevan parempaa kuin hotellissa. – Pysähdyimme monessa mielenkiintoisessa paikassa. Pisan torni, Ferrarin tehtaat ja näyttelyt tuli nähdyiksi Italiassa. Firenzessä on yksi Euroopan hienoimpia leirintäalueita. Siellä alue on todella laaja ja korkeuserot ovat noin 300 metriä leirintäalueen sisällä. Leirintäalue on kuin pieni kaupunki.
Italiassa leirintäalueet ovat usein niin pieniä, että leirintäalueen käytäville ei pääse matkailuajoneuvolla ajamaan. – Vasta kolmas leirintäalue oli sellainen, johon mahduttiin. Kannattaakin huomioida, että leiriytymispaikoilla on riittävästi tilaa kookkaalla ajoneuvolla matkustaessa. Venetsiassakaan matkailuauto ei mahtunut pääportista sisään, joten siellä ajoneuvo kulki takaportista sisään ja mäntyjä karsimalla leirintäalueelle parkkeeraamaankin.

Ilmastointi takaa viihtyvyyden

– Lähdimme toukokuun lopulla ja tulimme takaisin heinäkuussa. Koimme kolmen viikon helleputken Italiassa ja Ranskassa lomaillessa. Linerillä matkustaminen on miellyttävää helteelläkin kiitos kunnollisen ilmastoinnin. Concordessa on erikseen ohjaamon ja asunto-osan ilmastointi, joten asunto-osan lämpötilan saa säädettyä +22 asteeseen kovallakin helteellä matkustettaessa.

Vankka tekniikka kestää

Concordessa käytettävä alusta on myös suosittu linja-autoissakin. Auto on vakaa ajettava. Moottorikin on sama kuin linja-autossa, joten ajoneuvon kori kulkee todella kevyesti. Kesälomareissullaan Rinne kävi samalla huollattamassa matkailuajoneuvonsa Saksan tehtaalla. Loppukesästä saakka Concordeja on pystynyt huollattamaan myös Best-Caravanilla Hyvinkäällä. –Uudessa autossa on paljon teknisiä hienouksia ja varauduimme poikkeamaan tehtaalla lomamatkan aikana. Aggregaatin polttoainesäiliötä laskettiin alemmaksi, jotta tankkaus kävisi helpommin. Nyt voi tankata huoletta, Rinne kertoo.
Lisäksi yhdestä hydraulisen tukijalan letkun ja liittimen juuresta vuoti öljyä. Kyseinen vika korjattiin takuutyönä. Auton omistajan on varauduttava jo ostaessaan pieniin asennuksiin tai säätöä vaativiin asioihin, sillä tekniikkaa on niin paljon. Alustan huollot Concordelle tehdään MAN-huoltopisteessä. Rinne kertoo ajaneensa matkailuautollaan 10 000 km ja teettäneensä vasta ensimmäisen huollon. –MAN-huoltohenkilöstö kertoi ammattikäyttöön tarkoitetussa ajoneuvossa öljynvaihtovälin olevan 100 000 kilometriä. En aio kyllä näin kauan kuitenkaan ajaa samoilla öljyillä. Alusta on tehty ikuiseksi, Rinne sanoo tyytyväisenä.
[fb_button]

Comments are closed.

Ota Yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Älä jää uutispimentoon! Uutiskirje sisältää uutisia ja ajankohtaisia tarjouksia.



Tilaa Bestis

Bestis on karavaanareille suunnattu maksuton asiakaslehti, joka ilmestyy 4 kertaa vuodessa.