hyviajuttuja_afrikka2

hyviajuttuja_afrikka3Neljä rohkeaa nuorta miestä päätti ajaa autolla läpi kulttuurien kirjon ja upeiden maisemien Ylivieskasta Afrikan kärkeen, Kapkaupunkiin.Neljän renkaan Hotelli

Pelkkää aavikolla ajamista poikien matka ei ollut. Kolmesta kuukaudesta he ajoivat noin 40 päivää, muu aika meni tutustuessa paikalliseen elämäntapaan, kulttuuriin ja luontoon.
– Lisäksi ehdittiin surffata, sukeltaa, vaeltaa ja harrastaa kaikkea, mihin mahdollisuus avautui, Ari kertoo.

Seurue yöpyi koko matkan ajan autossa. Asuntomaasturiin mahtui neljä täysikokoista sänkyä ja hienoutena autoon oli asennettu nostokatto, jolloin auton sisätilan korkeus kasvoikahteen metriin.
– Meillä oli mukana neljällä renkaalla varustettu hotelli, Heikki hymyilee. Maasturissa oli toki myös mahdollisuus ruuanlaittoon. Miehillä oli mukanaan bensiinikeitin ja retkimuonaa, mutta omiin eväisiin he turvautuivat vain kun muuta ei ollut lähistöllä.
– Paikallista ruokaa söimme aina kun oli mahdollista, Ari kertoo.

Uusia kokemuksia liikenteestä

Istanbulissa vaikutuksen matkalaisiin teki Beyazitin moskeija. Göremessä tiimi ihmetteli kaupungissa ja sen ympärillä kohoavia valtavia laavakivipaaseja, joiden sisään oli rakennettu hotelleja ja kahviloita. Tietysti kebabin luvatussa maassa piti kokeilla tätä herkullista ruokaa, mutta odotuksia se ei täyttänyt, vaikka hyvää olikin. Turkissa ihmiset olivat hyvin anteliaita, auttavaisia ja ystävällisiä. Juttua riitti enimmäkseen elekielellä useampien paikallisten kanssa.
Syyriassa matkustamista vaikeuttivat arabiankieliset opastekyltit, mutta apua sai paikallisilta. Damaskoksessa tilannetta vaikeutti hektinen liikenne.

– Tuntui kuin valot ja äänet olisi vastikään keksitty, niin paljon niitä oli liikkeellä, reissaajat hämmästelevät kokemustaan.

Latakian alueen hienoimpia nähtävyyksiä oli Crac des Chevaliers linnoitus 1200-luvulta. Rooman muurien ympäröimässä Damskoksen vanhassa kaupungissa oli paljon ihmeteltävää: kapeita kujia, moskeijoita, kirkkoja, tuhansia kauppoja, kahviloita, ja ravintoloita kaikkialla.

Syyrian jälkeen Jordanian halki ajettua retkikunta ohjasi Land Cruiserin renkaat Afrikan mantereelle. Kuljetun matkan aikana tulleissa asioiminen sujui vaihtelevalla menestyksellä. Joukkio törmäsi Egyptissä ehkä sinnikkäimpiin koskaan tapaamiinsa kauppiaisiin. Huijaaminenkaan ei ollut epätavallista.
– Omistajan mielestä oli aivan luonnollista veloittaa turisteilta tupla hinta, seurue kertoo.

Aika Egyptissä vierähti muun muassa uskomattomia pyramideja ihmetellessä sekä Muhammedin ja muiden paikallisten seurassa.
– Pikkukaupungin kaduilla oli paljon
väkeä. Nyt on jotain käsitystä miltä Korkeasaaren apinoista tuntuu, kun kaikki tuijottaa, miehet tietävät.

hyviajuttuja_afrikka1

Afrikan sillattomilla joilla

Suurimpia matkanteon haasteita olivat sillattomat joet, teiden ylitse kaatuneet puunrungot, sateiden kaivamat ojat ja öisin eläimet sekä valoitta liikkuvat autoilijat. Auto juuttui milloin mutalammikkoon tai upottavaan hietikkoon, mutta useimmiten miehet selvisivät omin avuin jatkamaan matkaa. Tansanian sysipimeässä yössä Land Cruiser syöksyi 120 km tuntinopeudella betonista valettuun, kuivaan kahlaamoon.
Kuin ihmeen kaupalla miehistö ja menopeli selvisivät kuitenkin säikähdyksellä useita metrejä pitkästä ilmalennosta. Auton sisällä syntyi tosin aikamoinen sotku: tavarat levisivät ympäriinsä ja takana nukkuva Tuoppe päätyi etupenkkien väliin jatkamaan uniaan luonnottoman näköisessä asennossa.
– Joenuomiin kahlaamon rakentaminen on ilmeisesti siltaa edullisempaa. Niitä vaan on vaikea huomata, jos vastaantulevan auton takia on lyhyet valot päällä.

Mielenkiintoisen autoilusta tekivät savannilla ja jokien varsilla liikkuvat lukuisat villieläimet, kuten kirahvit, norsut, virtahevot ja öisin saalistavat leopardit.

Botswanassa seurue yllätti leijonalauman ruokalevolta. Nuori elefantti oli puoleksi syötynä vieressä. Kova posahdus renkaan puhjetessa laittoi hiukan virtaa leijoniin. Mikäs niitä oli miehillä siinä ihastellessa, turvallisesti auton sisältä. Jostain syystä matkalaisia ei kutenkaan houkuttanut puhjenneen renkaan vaihtaminen siinä paikassa.
– Ajettiin muutama sata metriä kallioiden toiselle puolelle töihin. Silloin olikin hyvä aika huomata, että tunkki puuttuu. Jollekin oli ilmeisesti edellisenä yönä kelvannut meidän puskuriin lukitsemamme maastotunkki. Kauaa ei meidän tarvinnut pyöritellä peukaloita ja odotella josko leijonien ruokahalu olisi taas kunnossa, vaan saimme ohiajavalta eteläafrikkalaisperheeltä tunkkia lainaan ja tilanteesta selvittiin, miehet selvittävät. Uljas ajoneuvo selvisi tiettömien taipaleiden kolinoista kiitettävin arvosanoin. Työkaluja autossa oli akkuporakoneesta sika-liimaan ja erikokoisiin hylsysarjoihin, joten remontin tekeminen onnistui tarvittaessa omilla vehkeillä. Sähkötyökalujen lataaminen hoitui autoon asennetulla invertterin avulla. Matkan aikana autoon tehtiin mm. seuraavia huolto toimenpiteitä: Peräpään väsynyt jousitus laitettiin uusiksi Tansaniassa, puhjennutta öljypohjaa paikkailtiin Botswanassa ja laturiin juotettiin uudet hiilet nuotiossa punaiseksi lämmitetyllä puukonkärjellä Etiopian erämaassa. Lisäksi pieniä huolto- ja muutostöitä omatoimimatkaajat tekivät aina kun tarvetta ilmeni.

Sotivat heimot riesana

Matkan vaikeakulkuisin, ja samalla vaarallisin osio, ryöstelevistä ja keskenään sotivista heimoista johtuen, oli Kenian ja Etiopian rajavyöhykkeellä. Kolmen vuorokauden ajoputki vei neljäsataa kilometriä linnuntietä etelään. Toisena hankalana osuutena reissaajat mainitsivat autiomaan ylityksen Sudanissa, jossa kuumuus, pöly ja kohdalle sattunut hiekkamyrsky sai muistelemaan Suomen talvia suurella lämmöllä.
– Hietikolla matkavauhti oli kuitenkin hyvää ja kantavimmilla pätkillä päästiin kaivamisen sijaan ajamaan varsinaista aavikkorallia.
Vaikka matkalle lähtiessä oli varauduttu tauteihin, oli erilaisten pillerien kulutus yllättävänkin kovaa. Suomesta ostetut perusripulilääkkeet taisivat loppua jo Keniassa. Reissaamiseen Afrikassa liittyy olennaisena osana erilaiset taudit, kuten ripuli, oksentelu, mahakipu, ruokamyrkytys, pääkipu, nuha, kuume ja malaria. Kaikkia näitä koettiin matkalla ja havaittiin, että vaikkakin ovat epämukavia, niin hoitamalla niistä kaikista selviää.
– Meidän kohdalle sattuneet afrikkalaiset lääkärit kyllä osasivat hyvin hoitaa heille tutut, mutta meille eksoottisemmat, taudit, reissaajat kehaisevat paikallista terveydenhuoltoa.

Matkaan mahtui toki muutakin kuin pelkkää kuumuutta ja kurjuutta. Sansibarilla miehet viettivät lokoisia lomahetkiä uiden ja sukellellen. Kuumia ajopäiviä viilensivät Afrikan kirkasvetiset joet ja illan viiletessä keiteltiin leirissä juhlamokkaa.

Etelä-Afrikan aalloilla matkaajat intoutuivat surffaamaan urakalla ja syömään kovalla ruokahalulla pikaruokaloiden hampurilaisia ja ravintoloiden isoja pihvejä.

Viimein maaliskuun lopulla matkan aloittaneet reissaajat saivat Afrikan valloituksen onnellisesti päätökseen ja he palasivat suomeen 15. kesäkuuta. Land Cruiser saapui kuukauden myöhemmin Helsinkiin laivarahtina. Matkalaiset ajoivat 82 päivässä 42300 km 20 eri valtion alueella.

Riskeinä terveys ja turvallisuus

Matkan suurimmiksi haasteiksi miehet nostivat turvallisuuden ja terveyden. Riskit huomioitiin kuitenkin jo matkan suunnittelussa. Rokotukset olivat kaikilla kunnossa ja ensiapulaukku pursusi kaikkea mahdollista, mitä matkalla saattoi tarvita. Turvallisuuteen varautuminen oli hieman kinkkisempää, koska varsinkin Afrikassa turvallisuustilanteet voivat vaihdella nopeasti.

Haasteena koettiin myös auton varustaminen, siten että ankarissakin olosuhteissa miehet selviäisivät useita päiviä omavaraisesti. Esimerkiksi konerikko Saharassa voisi koitua porukan kohtaloksi, ellei siihen varauduttaisi etukäteen.
– Suurin yksittäinen haaste oli Nubian autiomaat. Se oli hankalin pätkä ajon ja turvallisuuden kannalta, Jani selvitti matkan haasteita.

Mällä matkalla oli tosin paljon maita, joissa euroa ei ollut, Järvinen kannustaa tien päälle.
[fb_button]

Comments are closed.

Ota Yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Älä jää uutispimentoon! Uutiskirje sisältää uutisia ja ajankohtaisia tarjouksia.



Tilaa Bestis

Bestis on karavaanareille suunnattu maksuton asiakaslehti, joka ilmestyy 4 kertaa vuodessa.